Saturday, January 11, 2014

Rindu IMAM-ku

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & salam atas baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ujian ketentuanNya.


Mentang-mentang polis, slumber tak nak pakai baju wad.haha

Masuk tahun ke-4 pengajian aku di UTM Skudai, ayah antara insan yang rapat denganku. Mungkin kerana hanya kami berdua di tanah selatan ini. Dialah teman borak, dialah teman sharing, dan yang paling penting dia lah teman gaduh. Bukan gaduh biasa-biasa, tapi luar biasa. Kalau sebelum ni sewaktu ayah sihat, kami sering sparring (karate) bersama namun apabila ayah kurang sihat, kami sering bahan-bahan mulut sebagai medium gaduh gurau cari pasal. ^^,

          Ketika beliau sakit di Hospital Sultanah Aminah, hanya Azizi & Syahida sahabat yang melawat ayah kerana mereka tolong hantarkan aku. Serius, aku kekok pada mulanya, Blur bagaimana mahu jaga ayah. Namun, lama-kelamaan aku biasa sudah. Tidur tepi katil ayah dalam keadaan duduk atas kerusi dan terjaga setiap 1 jam memang menarik. Ketika ayah mandi, aku tunggu beliau berdekatan pintu hadapan bilik air tersebut kerana segala baju kotor ayah tersebut ingin aku masukkan terus ke dalam plastik bungkusan baju. Ayah nampak sangat lemah, pegang baju kain kotor pun terketar-ketar tangannya. Ya, orang lelaki tengok aku pelik. Lama-kelamaan mereka faham, aku tunggu ayah! :)

         Antara kenangan terindah di hospital ialah solat berjemaah bersama ayah. Setiap kali doa selepas azan habis kami aminkan, tirai katil ayah akan ditarik menutup seluruh sisi katil, sejadah & kain pelikat buat alas dibentang. Solat berjemaah lengkap 5 waktu sehari semalam kami tunaikan bersama. Memang prinsipku untuk sentiasa bersolat jemaah walau di mana aku berada terutama di sisi keluarga. Alhamdulillah Allah banyak bantu memudahkan prinsip itu tidak goyah. Solat berjemaah juga memberikan kekuatan kepada ayahku untuk solat bersama. Memanfaatkan masa yang ada sebelum anaknya ini bertukar imam (ouch..tetiba sedih rasa kalau masa itu Allah wujudkan).


Jururawat : "Dik, nanti kalau nak solat..pergi solat kat surau ye. Ada surau kat belakang."

Aku : "Eh, takpe kak. Saya nak solat berjemaah dengan ayah."

Jururawat : "Owh..ok."


Alhamdulillah insan sekeliling memahami kehendak aku & urusan aku untuk terus berpegang pada kekuatan solat berjemaah dipermudahkan. 

         Ayah mendapat makanan first class. Orang lain berpinggan lekak-lekuk berwarna seragam biru semuanya, ayah mendapat pinggan & cawan yang khas. Orang lain makan benda biasa, ayah makan luar biasa sedikit. "Eleh..ni mesti sebab ayah bagi warranty letter polis tu." Aku sekadar tergelak melihat gelagat ayah yang nampak tidak selesa dengan keistimewaan & kelainan itu.

         Kami duduk di hospital sekejap sahaja dek proses pemulihan ayah daripada sakit denggi itu sangat cepat. Mana tidak cepatnya, sehari sampai 5 atau 6 botol air mineral besar diminumnya. Buang air ke tandas, jangan cakap lah berapa kali. Sungguh, ayah comel membebel je kerjanya, aku pula suka jadikan ayah 'bahan'.haha Kemudiannya, kami bertolak ke Seremban.

"Bagus anak ayah ni, pandai jaga ayah sakit." kata ayah pada mak.

"Well..." responku.

Mak sekadar ketawa kerana aku buat muka yang tersangatlah poyo depan ayah.haha Sepanjang beberapa hari di Seremban, gaduh sahaja hobi aku & ayah tapi waktu solat memang baik-baik solat jemaah bersama.hehe

"Bila anak ayah dah balik johor, sunyi plak rasanya."mesej daripada ayahku setibanya aku di Terminal Larkin.

"Eleh..rindu kakyang lah tu. Haa..tu lah lain kali jangan cari pasal dengan kakyang.hehe Ayah, minta maaf ye atas semua gaduh gurau cari pasal tu.hee"
responku.
"Rindu la. Eh, ayah sentiasa maafkan anak-anak ayah"
respon ayah yang buat aku lebih tenang untuk study.hee 





.: Hidup ini sementara. Dalam sementara hidup ini, kita punya lebih banyak sebab untuk bahagia daripada derita. Walau tidak dapat dibuang terus punca derita itu, sekurang-kurangnya kita dapat lebih dekat dengan sumber bahagia.
Allah, jaga hati Nur untuk Nur terus bahagia dengan janji-Mu :.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...