Sunday, January 26, 2014

Alhamdulillah :)

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat Salam atas Baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ujian ketentuanNya



Sebaik-baik penjaga ialah Allah SWT. Senyumlah kerana Allah SWT.
("(^-^)")






.: Mohonlah pertolongan pada Allah SWT dengan sabar dan solat :.

Saturday, January 25, 2014

MOHON 'Move Forward'

Dengan Nama Allah SWT yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat Salam atas Baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para tabii tabiin, seluruh umat Islam,
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ujian ketentuannNya.





Nak kuat?
Minta pada Allah.

Nak nangis?
Mengadu pada Allah.

Nak menjerit?
Eh,jangan! hee~


Hidup ini bukan kisah dongeng fairy tales indah yang pernah kita tonton di televisyen. Hidup kita ini penuh kejutan. Adakalanya Allah hadirkan nikmat namun dek tersalah guna, jadi bala akhirnya. Pada mulanya, terasa bahagia..namun akhirnya parah koyak rabak jiwa jadinya. Allah SWT hadirkan ujian yang sama berulang kali...kerana kita tidak pernah lepas ujian itu dengan baiknya. Jadinya belajarlah untuk move forward. Move forward to be the better person. Cara untuk move forward? Be near to Allah SWT kerana hanya Allah SWT yang tahu kekuatan dan kelemahan diri kita. Tidak perlu berpura-pura dengan Allah SWT sepertimana kita berpura-pura dengan manusia bahawa kita kononnya 'kuat' kerana Allah SWT knows better. Allah SWT Maha Melihat lagi Maha Mengetahui biarpun yang tersembunyi. Thus, just be yourself.

Hidup ini pasti akan didatangkan dengan pelbagai makhluk bernama 'orang'. Mereka ialah makhluk Allah yang kadangkala kita sendiri tidak terlintas di kepala akan kewujudan mereka, but they have been part of our life. Makhluk Allah ini boleh terbahagi kepada beberapa jenis ; mendekatkan kita kepada Allah SWT, menjauhkan kita daripada Allah SWT. SILA...terus redha dengan kehadiran mereka yang mendekatkan kita kepada Allah SWT dan SILA...terus mujahadah menghapuskan jejak-jejak mereka yang mampu menjauhkan kita daripada Allah SWT (khas berkenaan hubungan lelaki-perempuan).

Hidup ini persinggahan menuju akhirat. Risau dengan jodoh..sering didengari menjadi topik perbualan sekitar terutama para gadis. Kasihan pada mereka yang kecundang, sedih, merana dengan segala yang berkaitan perihal itu. Mereka nampak kuat padahal hakikatnya mereka sering bersedih. Hati perempuan itu lembut, mudah terusik lagi tersentuh. Namun, sayang hati perempuan itu juga sering menangis kerana benda-benda jodoh. Sahabat, be strong! Kita sama-sama tahu apabila Allah SWT menguji berkenaan perkara yang menjadi fitrah, ianya lebih susah..mujahadahnya perlu lebih gagah. BUT..please bear in mind my dear that Allah SWT always beside you.

Hidup ini betul-betul sementara. Daripada kamu terus menunggu si dia yang tidak pasti jodohmu, yang takut pada komitmen, yang suka cakap pusing-pusing, yang suka janji pening-pening, yang suka cakap tak serupa bikin, yang macam-macam lagi lah (khas pada lelaki yang sering membuat para gadis menangis), lebih baik dan lebih afdal kamu menumpukan hidup kamu ke arah yang lebih baik. Serius...sangat sia-sia habiskan air mata pada lelaki yang entah datang dari mana & kemudiannya entah kemana-mana. Sangat sia-sia habiskan masa menanti lelaki yang entah bila-bila hadir dalam hidup & kemudiannya akan hilang bila-bila masa. Permantapkan iman kamu sayang menjadi hambaNya yang lebih dekat denganNya, yang hidupnya terisi dengan cinta dan kasih dari Allah SWT.

Hidup ini bukan berkenaan diri kita sahaja sahabat. Kita ada ibu bapa & keluarga yang pastinya sentiasa di sisi kita. Letakkan hormat & sayang kamu pada ahli keluargamu tinggi dan makin tinggi. As time goes by...aku menjadi orang yang rasa annoyed pada mereka yang bergelar lelaki. Faktornya ialah kerana aku melihat terlalu ramai perempuan yang menangis kerana lelaki, fitrahku sebagai perempuan turut merasa benci melihat insan sekelilingku menangis kerana lelaki.



Katanya lelaki yang menjaga wanita,
tetapi teguran berhikmah pada wanita itu tiada.

Katanya lelaki memimpin wanita,
tetapi dibiarnya wanita terdedah dengan fitnah dunia.

Katanya menjaga diri tidak mahu terikat,
tetapi khusyuk melayan para gadis merata tempat.

Katanya tidak mahu memberi harapan,
tetapi tidak berhenti mengetuk perasaan para perempuan.

Katanya tidak mahu sebarang komitmen tanggungjawab,
tetapi tidak habis menunjukkan aksi yang tidak serupa dengan apa yang dicakap.
 


Daripada yang ber-f.i.k.r.a.h hinggalah kepada yang bertahap b.i.a.s.a, semua itu dapat dilihat di merata. Akhirnya, para gadis & wanita juga yang mengalirkan air mata. Kasihan...


Gadis, berubahlah. Hapuskan terus jejak mereka yang menguji hatimu, mengusik perasaanmu, membazirkan masa & komitmen dirimu. Cukupkanlah dalam hati kamu cinta kepada Allah SWT & Rasul SAW. Ya, itu sukar tapi tidak mustahil. Gadis, jika dirimu engkau jaga sebaiknya...jangan risau Allah SWT telah titipkan kekasihmu di langit..hanya menanti bertemu di syurga suatu hari nanti. Dalam kesolehan dirimu, lelaki-lelaki itu tidak layak pun untuk mendekati dirimu, kerana itulah Allah SWT menjadikan mereka tergolong dalam golongan yang patut di black list kan dalam hidupmu.


Be strong! for the sake of Allah SWT, Rasul SAW, family...







Jika 'budak haraki-an' mengatakan segala ini 'masalah hati', beruntunglah kamu menjadi 'bukan budak haraki-an' kerana kamu lebih mampu melihat hal ini ialah berkenaan mujahadah hati menuju cinta Tuhan.









.: Sahabat, bersabarlah kamu dalam segala apa yang dibicarakan mereka.
Bertasbihlah kamu pada Allah SWT siang dan malam.
Moga cinta Allah SWT terpasak di benak hatimu.
Muslimah itu tidak lemah, cuma perlu mujahadah untuk setia di sisi Allah :.

Wednesday, January 22, 2014

KAMU, Jaga Diri

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat Salam atas Baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ketentuanNya.


Nur Athirah Mohamad


Dalam penantian sendiri,
Ada Allah SWT di sisi,
Melindungi, memerhati,
Setiap gerak geri.

Dalam pengharapan sementara,
Ada Allah SWT titipkan bahagia,
Menjaga hati dalam redhaNya,
Hingga apa yang dicita itu nyata.

Dalam pembawakan sederhana,
Ada Allah SWT menjadi teman sentiasa,
Tempat merintih & mengadu duka,
Juga sumber kekuatan membawa diri sebagai hamba.

Dalam perancangan kehidupan,
Ada Allah SWT menjadi penentu utama hala tujuan,
Melindungi daripada segala kemungkaran,
Mendekatkan kepada segala keredhaan.

Dalam hidup yang sementara,
Ada Allah SWT menjadi pendengar setia,
Menitipkan rindu & cinta pada mereka,
Ibu, ayah, dan keluarga tercinta.

Dalam segala ujian dunia yang sementara,
Ada Allah SWT yang memberi ganjaran sebagai bekalan akhirat sana,
Redha & syukur sentiasa walau terasa awalnya bisa,
Itu penguat kebergantungan padaNya sebagai seorang hamba. 




.: Allah SWT tidak pernah mengecewakan hambaNya :.

Tuesday, January 21, 2014

MAHA Mendengar

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & Salam atas Baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ketentuanNya


Yang meniti di bibirku
Yang terlintas di akalku
Yang terbisik di hatiku
Semua DIA kan tahu
Kerna DIA Yang Menciptakannya
Semua di dalam kekuasaanNYA

Di dalam susah pintalah kepadaNYA
Kerna DIA pasti mendengarkannya
Juga di dalam senang pintalah kepadaNYA
Moga bahagia kan sentiasa bersama

Ya ALLAH
Kau Maha Maha Mendengar
Tiap kata yang hamba lontarkan
Tiap doa yang hamba pohonkan

Ya ALLAH
ENGKAU Maha Memberi
Segala kurniaan dan rezeki
Ya ALLAH.... 




          Hari ini Allah SWT tunjukkan lagi bahawa Dia ialah Tuhan, Nur ialah hamba-Nya. Satu demi satu ujian yang Allah SWT berikan bak menanti giliran. Kesibukan hari ini belum mampu membuatkan hatinya terus rasa bahagia. Seawal pagi menyiapkan 'weekly thesis writing', kemudian bergegas ke bank membeli no unik ID untuk adik bujangnya.Bergegas pula ke 'Tissue Culture Lab' kemudian diberi kata putus oleh 'supervisor' yang dihormatinya kerana Allah SWT. Kembali menyibukkan diri menyiapkan permohonan adik lelakinya itu ke Universiti dengan memerah otak memikirkan sendiri kecenderungan adiknya itu untuk memenuhi 8 petak kosong pilihan kursus yang ditawarkan di Universiti. Alhamdulillah terasa nikmat kepuasan menguruskan segalanya untuk adik-adiknya. Sudah dipasakkan dalam hatinya, berbakti kepada keluarga itu prioriti sehingga ke akhir hayatnya.



          Seusai berjam lamanya di fakulti, melangkahlah kakinya meronda kawasan kampus menyediakan masa untuk dirinya sendiri menikmati keindahan alam bersama rakan sekelas. Indah, setiap isi alam bertasbih kepada Tuhannya, yang Maha Esa. Pelbagai kisah dikongsikan bersama rakannya, ya pastinya perkongsian itu berbentuk luahan hati. Kesimpulan luahan hati yang semakin membuatkan 2 rakan sekelas itu semakin akrab ialah 'perancangan Allah SWT itu jauh lebih cantik, hanya pemeliharaanNya yang terbaik'.

'Weh..results PSM dah keluar.'

Terus laju jemarinya menaip kata kunci dan namanya di ruangan daftar masuk.
'Subhanallahiwabihamdih...results PSM aku OK tapi Biochem...'

          Hatinya sebak, senyuman dipaksanya untuk diukir pahit. Kelemahan dirinya yang paling nyata ialah dia sangat mudah merasa jatuh lagi lemah apabila dia seolah merobek harapan keluarga kepadanya. Ya, ibunya tidak pernah memaksanya untuk terus cemerlang dalam pelajarannya kerana ibunya lebih tahu apa yang ditanggung anak gadisnya itu namun sebagai anak yang betul-betul meletakkan hanya cinta keluarga teratas selepas cinta kepada Allah SWT dan Rasul-Nya, kecundang itu mengujinya. Allah~



Dalam hidup yang sementara dan penuh duga, Allah SWT tidak pernah meninggalkan hambaNya sendirian. Pasti Dia hadirkan satu demi satu ujian. Itu tandanya Allah SWT sayang. Aish...jika sayang seseorang, pastinya kita akan membahagiakan orang itu, memberikan apa yang orang itu mahukan kerana ingin dia gembira..kan? Ya...sangat betul!

Kerana itulah berkasih sayang dengan Allah SWT itu sangat istimewa dan indah dalam kesederhanaan perhubungan itu. Sayang manusia kepada manusia sangat berbeda dengan sayang Allah SWT kepada manusia. Allah SWT membahagiakan insan yang menyayangiNya dengan memberikan pelbagai hadiah berupa ujian dan dugaan kerana Allah SWT ingin insan itu kuat untuk sentiasa di sisi Allah SWT walau apa pun yang terjadi dalam perhubungan.

Allah SWT tidak memberikan apa yang insan itu mahukan kerana ada kalanya insan itu sendiri terlalu terburu-buru dengan kemahuannya. Allah SWT berikan insan itu apa yang diperlukan, jauh lebih sweet daripada cara manusia menjaga perhubungan. Allah SWT...sayangi kami.


Terjumpa sepupu-sepapat Toti.



.: Keluarga itu keutamaan, Dakwah itu jalan perjuangan, Syahid itu impian :.



Friday, January 17, 2014

BAHAGIA punya Mereka

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat Salam atas Baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ujian ketentuanNya.


Nur Hakimi Asyraf bin Zainudin, lepasan SPM.haha

"Yang, aku dapat tak GiatMara?"

"Aku dah call, katanya intake untuk ko bulan 6 nanti. InsyaAllah dapat je tu nanti."

"Alhamdulillah"


     Sejuk hati...melihat kalimah seperti itu sudah mampu keluar daripada mulut adik-adik yang dicintai. Hidup ini putaran yang terlalu indah telah Allah SWT aturkan. Ketika sahabat-sahabat sekelas menamatkan pengajian pada bulan Jun 2014, aku perlu menguruskan kemasukan Hakimi ke GiatMara di Johor kelak. Berkesempatanlah aku untuk menemani Hakimi di Johor sekurang-kurangnya beberapa bulan terawal kemasukannya memandangkan aku bakal menamatkan pengajian di UTM pada bulan Februari 2015 selepas selesai 'repeat paper' Mathematics.hee

     Aku bahagia punya mereka yang aku cinta. Tidak putus bibir ini mendoakan kesejahteraan mereka yang aku cinta. Allah SWT punya kuasa memakbulkan segala doa hamba-hambaNya, bezanya hanya kadar masanya; cepat, lambat. Bukan Allah SWT tidak mahu beri apa yang kita mahu tetapi kerana Allah SWT Maha Tahu apa yang kita perlu sekadar apa yang kita mampu.

    Aku bahagia punya mereka yang aku cinta. Mereka ada pelbagai watak cerita, pelbagai pembawakan gaya, pelbagai persepsi gaya fikirnya, pelbagai karakter jiwa namun mereka punya satu perkara yang tetap sama sampai bila-bila insyaAllah ; mereka insan yang aku cinta. Bukan cinta melalui kata-kata luahan semata, tetapi melalui perhatian & usaha menjaga mereka.

    Aku bahagia punya mereka yang aku cinta. Ya, ada kalanya diri terasa dengan beberapa persoalan mudah yang sangat padu tajam intipatinya.

"Eh, kakak yang belikan adik baju sekolah ke? Mak mana?"
"Eh, kamu ke yang uruskan hal berhenti sekolah adik? Ayah mana?"
"Eh, kamu ke yang ...."
"Eh, kamu....

Pendek kata, macam-macam. Daripada sekecil-kecil perkara, hingga sebesar-besar perkara..semua benda mesti ditanya. Semua yang ditanya itu pasti membuat diri terasa. Alhamdulillah 'terasa' itu mendidik diri menjadi lebih matang, lebih berdikari..dan kini lebih yakin menjawab setiap persoalan perihal keluarga. Biarpun jauh di bumi selatan, tidak terlepas perhatianku daripada keluarga sehingga segala-galanya aku tahu dan risau itu hanya Allah SWT yang Maha Tahu. Kini, semakin yakin..."Ya Allah SWT, Nur sudah besar rupanya. Terima kasih menjaga Nur."

Budak kecik yang matang + senang nak handle.

Shopping baju sekolah dalam masa kurang daripada 45min. Aqilah semakin membesar.wee~

Alin yang semakin sihat dari sakitnya & Aqilah yang semakin 'sihat'.haha


Muka bahagia urusan beli barang sekolah selesai~


.: Hidup ini sementara. Dalam sementara, aku punya mereka yang aku cinta. Demi cinta, aku ingin membawa mereka ke syurga :.

Thursday, January 16, 2014

Keturunan SYURGA


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat Salam atas Baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ketentuanNya.


 
Seorang bapa yang sabar dalam solatnya kepada Allah SWT yang Maha Sabar.


Seorang abang yang menghantar adiknya yang syahid dalam peperangan pulang kepada Allah SWT.

Kerana apa aku memandang lelaki sebagai suatu susuk tubuh yang benar-benar aku beri perhatian?
Kerana insan itu yang menunjukkan jalan hidup aku sebagai seorang perempuan ini sama ada ke syurga atau ke neraka. Aku juga menjadi asbab untuk mereka ke syurga atau ke neraka.

Dalam hidup yang sementara, aku bahagia punya mereka yang aku cinta.

Walau bengkok jalan yang ditempuh semoga semua insan itu terus Allah SWT berikan kekuatan menjadi hambaNya yang lebih baik sentiasa

Dalam hidup yang sementara, aku punya cita-cita menyampaikan pahala perjuangan yang berpanjangan kepada mereka..ibu, ayah, adik-adik lelakiku, adik-adik perempuanku.



Ya Rabb..
Jadikanlah keluarga Nur
Sebagai hambaMu yang sabar
Mendirikan solat
Menjadi pimpinan bagi hambaMu yang bertaqwa

Ya Rabb..
Jadikanlah keluarga Nur
Sebagai hambaMu yang sabar
Mendekati redhaMu
Melahirkan ahli syurga-Mu





.: Hidup ini sementara, dalam sementara ini Nur harap Kamu beri kesempatan kepada Nur membawa mereka kembali kepada jalan Kamu dengan sebenar-benar pengabdian :.


Sunday, January 12, 2014

Rindu - TERLALU PADAMU

Dengan Nama Allah SWT yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & salam atas Baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatMu, ALHAMDULILLAH atas ujian ketentuanMu



Terimbau kenangan...sendirian di surau itu. 2009 tahun penyaksian. Sendiri namun tidak sunyi. Seorang namun terasa ramai. Indah...hanya itu suatu kata yang mampu aku ungkapkan bagi menyimpulkan kenangan itu.

Rindu..terlalu pada-Mu
Tiada tertanggung...
Tiada penghujung...

Tidak semudahnya melupakan waktu itu
Inilah suratan lumrah kehidupan
Dunia yang sementara
Rasa yang seketika

Rindu terlalu pada-Mu
Tiada tertanggung...
Rindu terlalu pada-Mu
Tiada penghujung...

Sukar mengakui perasaan hati
Kepiluan bersemi
Hanya pada doa memohon pada-Mu
Sejahtera hidup ini terus di sisi-Mu



           Bertahun-tahun berlalu...Engkau Maha Tahu. Segala sembilu yang aku tempuh dengan sayu. Bertahun-tahun berlalu..aku ada rasa bahagia, ketawa, gembira bersama insan-insan yang Engkau hadirkan mengisi ruang diari catatan hidupku. Namun, itu semua dusta. Akhirnya pasti aku kembali padaMu. Logik fikirku, aku tidak layak memperoleh cinta-Mu. Rasa hatiku sebagai hamba-Mu, tidak aku putus asa cuba usaha melayakkan diriku untuk memperoleh bahagia cinta-Mu.

          Allah...aku hanya ada Kamu. Aku hanya ingin rasa yang dahulu. Rasa hanya aku dan Kamu. Rasa sunyi dunia tapi bahagia dalam perhatianMu. Hanya rasa itu..yang aku mahu! Aku mohon jangan diuji lagi diri ini dengan ujian yang mampu melemahkan imanku, yang mampu menjauhkan diriku dari Kamu, yang mampu melonggarkan tali ikatan kebergantunganku pada Kamu, yang mampu menjauhkan ingatan aku pada Kamu, yang mampu membuatkan aku berpaling dari jalan cinta Kamu, yang mampu membiarkan aku terus berjalan tanpa Kamu.

          Tolonglah aku ya Allah. Aku lemah. Aku ingin bertemu Kamu. Aku ingin kasih dari Kamu. Jauhkan aku sejauh-jauhnya dari segala apa yang mampu melemahkan rasa cinta aku pada Kamu. Hidup ini untuk bertemu Kamu. Hidup ini untuk merasai redha Kamu pada aku. Hidup ini untuk aku kenal siapa Kamu di hatiku. Hidup ini untuk aku menghargai nikmat kasih dari Kamu. Hidup ini untuk Kamu...hanya Kamu...hanya Kamu.....

          Allah...jadikan mata ini hanya mengalirkan air mata kerana Kamu, lintasan hati ini hanya membisikkan nama Kamu, telinga ini hanya mendengar bisikan rahmat Kamu, bibir ini hanya menyebut keagungan Kamu. Ampuni dosa mengkhianati Kamu, mendustai Kamu, mengasingkan Kamu, mengenepikan Kamu, membiarkan Kamu. Allah...kembalikan aku kepada rasa itu. Rasa hanya ada Kamu dan aku.





.: Hidup ini sementara. Dalam sementara ini, aku ingin setiap saat hidup ini ada Kamu :.

Saturday, January 11, 2014

Rindu IMAM-ku

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & salam atas baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ujian ketentuanNya.


Mentang-mentang polis, slumber tak nak pakai baju wad.haha

Masuk tahun ke-4 pengajian aku di UTM Skudai, ayah antara insan yang rapat denganku. Mungkin kerana hanya kami berdua di tanah selatan ini. Dialah teman borak, dialah teman sharing, dan yang paling penting dia lah teman gaduh. Bukan gaduh biasa-biasa, tapi luar biasa. Kalau sebelum ni sewaktu ayah sihat, kami sering sparring (karate) bersama namun apabila ayah kurang sihat, kami sering bahan-bahan mulut sebagai medium gaduh gurau cari pasal. ^^,

          Ketika beliau sakit di Hospital Sultanah Aminah, hanya Azizi & Syahida sahabat yang melawat ayah kerana mereka tolong hantarkan aku. Serius, aku kekok pada mulanya, Blur bagaimana mahu jaga ayah. Namun, lama-kelamaan aku biasa sudah. Tidur tepi katil ayah dalam keadaan duduk atas kerusi dan terjaga setiap 1 jam memang menarik. Ketika ayah mandi, aku tunggu beliau berdekatan pintu hadapan bilik air tersebut kerana segala baju kotor ayah tersebut ingin aku masukkan terus ke dalam plastik bungkusan baju. Ayah nampak sangat lemah, pegang baju kain kotor pun terketar-ketar tangannya. Ya, orang lelaki tengok aku pelik. Lama-kelamaan mereka faham, aku tunggu ayah! :)

         Antara kenangan terindah di hospital ialah solat berjemaah bersama ayah. Setiap kali doa selepas azan habis kami aminkan, tirai katil ayah akan ditarik menutup seluruh sisi katil, sejadah & kain pelikat buat alas dibentang. Solat berjemaah lengkap 5 waktu sehari semalam kami tunaikan bersama. Memang prinsipku untuk sentiasa bersolat jemaah walau di mana aku berada terutama di sisi keluarga. Alhamdulillah Allah banyak bantu memudahkan prinsip itu tidak goyah. Solat berjemaah juga memberikan kekuatan kepada ayahku untuk solat bersama. Memanfaatkan masa yang ada sebelum anaknya ini bertukar imam (ouch..tetiba sedih rasa kalau masa itu Allah wujudkan).


Jururawat : "Dik, nanti kalau nak solat..pergi solat kat surau ye. Ada surau kat belakang."

Aku : "Eh, takpe kak. Saya nak solat berjemaah dengan ayah."

Jururawat : "Owh..ok."


Alhamdulillah insan sekeliling memahami kehendak aku & urusan aku untuk terus berpegang pada kekuatan solat berjemaah dipermudahkan. 

         Ayah mendapat makanan first class. Orang lain berpinggan lekak-lekuk berwarna seragam biru semuanya, ayah mendapat pinggan & cawan yang khas. Orang lain makan benda biasa, ayah makan luar biasa sedikit. "Eleh..ni mesti sebab ayah bagi warranty letter polis tu." Aku sekadar tergelak melihat gelagat ayah yang nampak tidak selesa dengan keistimewaan & kelainan itu.

         Kami duduk di hospital sekejap sahaja dek proses pemulihan ayah daripada sakit denggi itu sangat cepat. Mana tidak cepatnya, sehari sampai 5 atau 6 botol air mineral besar diminumnya. Buang air ke tandas, jangan cakap lah berapa kali. Sungguh, ayah comel membebel je kerjanya, aku pula suka jadikan ayah 'bahan'.haha Kemudiannya, kami bertolak ke Seremban.

"Bagus anak ayah ni, pandai jaga ayah sakit." kata ayah pada mak.

"Well..." responku.

Mak sekadar ketawa kerana aku buat muka yang tersangatlah poyo depan ayah.haha Sepanjang beberapa hari di Seremban, gaduh sahaja hobi aku & ayah tapi waktu solat memang baik-baik solat jemaah bersama.hehe

"Bila anak ayah dah balik johor, sunyi plak rasanya."mesej daripada ayahku setibanya aku di Terminal Larkin.

"Eleh..rindu kakyang lah tu. Haa..tu lah lain kali jangan cari pasal dengan kakyang.hehe Ayah, minta maaf ye atas semua gaduh gurau cari pasal tu.hee"
responku.
"Rindu la. Eh, ayah sentiasa maafkan anak-anak ayah"
respon ayah yang buat aku lebih tenang untuk study.hee 





.: Hidup ini sementara. Dalam sementara hidup ini, kita punya lebih banyak sebab untuk bahagia daripada derita. Walau tidak dapat dibuang terus punca derita itu, sekurang-kurangnya kita dapat lebih dekat dengan sumber bahagia.
Allah, jaga hati Nur untuk Nur terus bahagia dengan janji-Mu :.



Menangis-lah

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & salam atas baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ujian ketentuanNya.






Allah...
betapa duniaMu ini sementara
yang penuh dengan ujian
sakit dan dugaan
merintih dan menjatuhkan
semangat diri ini dalam beberapa langkah perjalanan

Allah...
sampaikan pada bulan
jangan berhenti tasbih untukku hambaMu
aku ingin menjadi sepertinya
habis buruk lopak lubang pada tubuhnya
namun tidak serik memantulkan Nur (cahaya)
seluruh alam merasai nikmat cahaya kasihMu

Allah...
sampaikan pada laut
jangan berhenti tasbih untukku hambaMu
agar diri ini terus tabah dalam tegak sendiriku
membawa kaki melangkah mencari cintaMu
diuji lagi dan lagi dengan makhlukMu
namun sesekali tidak aku tinggalkanMu

Allah...
sampaikan pada awan
jangan berhenti tasbih untukku hambaMu
menjadi awan itu angan-angan
tubuh si awan rapuh
rapuh yang mengalirkan nikmat hujan
buat sekalian alam
jadikan hati ini rapuh dalam tangisan hamba
terus-terusan mengalirkan nikmat cinta pada alam

Allah...
tanpa kekuatan dariMu, aku lemah
tanpa petunjuk dariMu, aku buntu
tanpa perhatian dariMu, aku sepi
tanpa kasih dariMu, aku sunyi
tanpa rahmat dariMu, aku tumbang

Allah...
hati ini luluh bisa
jiwa ini punah rasa
bibir ini mati bicara
mata ini gelap gelita

Allah...
dunia ini sementara
dalam sementara ini aku merasa sakitnya
gagahkan diri setia dalam rasa hamba
redha menerima ketentuan
syukur menerima nikmat Tuhan

Allah...
tiada yang lebih mengasihiku
melainkan Kamu wahai yang Maha Tahu
Jangan sesekali diri ini Engkau izinkan jauh pergi
Walau selangkah dari sisi Engkau Tuhan alam ini

Allah...
hati ini peganglah
jiwa ini lindungilah
minda ini tenangkanlah

Allah...
matikan Nur dalam ketakwaan





 


.: Ya Allah Tuhan yang Maha Pengasih
Kasihanilah diri ini yang makin haus dari merasai kasih dunia
Limpahkan diri ini kasih-Mu yang pasti di akhirat sana
Jatuh terduduk sentak jiwa ini dengan setiap ujian bukti kasih-Mu :.

Sunday, January 5, 2014

Menjadi GADIS untuk AYAH

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Mahe Pengasih
Selawat & salam atas Baginda Rasulullah SAW, ahli keluarga,
para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ketentuanNya.



Credit to driver - Azizi 'pilah'.

Terkejut apabila secara tiba-tibanya teman 'kuat gaduh' ku jatuh sakit melarat & hanya mampu terlantar sendirian di bilik. Risau, hanya itu yang dibenak minda..tidak mampu untuk fokus dalam ulangkaji untuk peperiksaan yang memang dekat sangat dah. Akhirnya, ayah dibawa ke hospital menggunakan ambulans. Hanya Allah SWT mampu membalas jasa-jasa kalian yang turut membantu tika saat kelam-kabut itu. Peminjam kereta, pemberi pinjam duit, pemberi doa...semoga Allah SWT memberi rahmatNya pada kalian di akhirat nanti.

Terima kasih dear menjadi peneman setia aku. -syahida-

"Hikmah haid ialah melatih kaum wanita supaya sentiasa membersihkan kotoran & pelbagai najis sehingga tidak berasa jijik sekiranya membersihkan najis anak ataupun suami yang uzur"
-kepada yang tiada suami, sila jaga sang ayahmu-

Bubur free vs nota ecology!

"Dan hendaklah engkau merendah diri kepada kedua-duanya kerana belas kasihan & kasih sayang kamu. Dan doakanlah mereka dengan berkata, 'Wahai Tuhanku, cucuri rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayang, memelihara serta mendidik aku semasa aku masih kecil.'"
-surah Al-Isra' : ayat 24-


Cara anak gadis membahagiakan & mentaati ibu ayah
* bersungguh-sungguh menuntut ilmu *
* menggembirakan hati kedua ibu ayah dengan menghadiahkan kejayaan buat mereka *
* menjadi anak solehah daripada segi aqidah, ibadah & akhlak *
* menjaga ibu ayah ketika sakit *
* bercakap dengan ibu ayah secara lemah lembut *
* mendoakan ibu ayah *

Credit to Abang Alin 'Polis kepong' bawa kami balik ke Seremban. Selamat bernikah bulan 3 ni! ^_^

Umur yang sudah memasuki tahun ke -23 walaupun belum genap memang sudah biasa dengan cerita-cerita tentang ikatan, tunang, nikah & seangkatan dengannya terutamanya untuk aku yang merupakan anak sulung perempuan dalam keluarga. Cerita-cerita itu lebih terkesan apabila keluar daripada bicara ibu ayah sendiri. Apa bicara mereka? Rahsia. ^^,

Sebagai anak sulung dalam keluarga yakni si gadis, masa untuk fikir tentang hal ikatan & sebagainya tidak banyak kerana tuntutan keluarga melebihi segalanya. Andai tiba masanya, jangan dirisau..pasti datang seorang pemuda berketurunan Raja, memiliki 10 mahligai istana yang menaiki kereta kuda. Boleh?haha Allah SWT lebih tahu kesederhaan yang ibu ayah inginkan dalam diri calon yang berniat menyunting. Syaratku? Cukup sekadar menjaga solat berjemaah 5 waktu lengkap sehari semalam. Urusan pernikahan bukan mainan, walau aku dibesarkan dalam keluarga biasa...diri ini turut mengimpikan lahirnya pejuang agama daripada darah keturunan kacukan Pakistan + Bugis dalam diri aku & adik-adik.

Masa muda ialah masa yang paling sesuai untuk membentuk diri menjadi insan bertakwa. Hidup sebagai gadis hanya sekali, so..kita manfaatkan! ^^,



Nabi Muhammad SAW menyebut dalam hadith,
"Tujuh golongan manusia akan dilindungi Allah SWT pada hari ini, ketika tiada perlindungan kecuali perlindungan Allah SWT, iaitu...
1. imam yang adil
2. pemuda/remaja yang tekun beribadah kepada Allah SWT
3. seorang lelaki yang hatinya terpaut kepada masjid sejak dia keluar dari masjid hingga pulang semula ke masjid
4. dua orang lelaki yang berkasih-sayang dalam mencari redha Allah SWT bertemu berpisah kerana Allah SWT,
5. seorang lelaki yang mengingati Allah SWT pada masa sunyi sepi hingga menitiskan air mata,
6. seorang lelaki yang diajak oleh seorang wanita untuk melakukan perbuatan jahat dan dia berkata 'Aku takut kepada Tuhan seluruh alam',
7. seorang lelaki yang sedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya."
-riwayat Bukhari & Muslim-




Bagaimana menjadi GADIS yang mendapat perlindungan ALLAH SWT
- Memiliki sifat warak - 
- Memelihara pandangan -
- Memelihara percakapan - 
 - Sifat sabar & hikmah - 
- Berani menyatakan kebenaran -
- Pemurah & suka bersedekah -
- suka kepada majlis ilmu -





.: Hidup ini cuma sementara...semoga dalam sementara itu ada pahala berpanjangan yang sampai pada ibu ayah. Beruntunglah menjadi remaja yang disibukkan dengan kebaikan di jalan Allah SWT :.




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...