Tuesday, December 17, 2013

PSM : Perasaan Senti-mental

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & salam atas baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin,
seluruh umat Islam.
Alhamdulillah atas nikmatNya, Alhamdulillah atas ujian & ketentuanNya.




"Cuba kalau awak di tempat dia, barang yang awak sayang rosak? Rosak pula bukan di tangan awak tapi di tangan orang lain. Awak sakit hati tak? Marah tak? Mesti marah kan?"

Hatiku bersuara, 'saya tak marah.' Tidak tahu bagaimana mahu 'digest' soalan berbentuk 'cuba awak bayangkan awak di tempat dia..bla..bla..bla..' kerana setiap insan itu berbeza ujian & ketentuan buat dirinya. Aku tidak pernah mampu membayangkan diriku di tempat orang lain kerana setiap orang punya bahagian masing-masing.

Berkenaan marah atau tidak, aku tidak marah jika aku di situasi barang kesayangan aku hancur sekalipun insyaAllah. Bukan kerana aku orang yang hebat hubungannya dengan Allah SWT..hakikatnya aku masih lagi merangkak untuk memasakkan dengan teguh tali pergantungan & penyerahan sepenuhnya diri ini pada setiap perancangan Allah SWT. Cuma.........mungkin kerana Allah SWT lebih tahu. Tiada apa yang lebih aku sayang atas dunia ini melainkan ahli keluargaku...dan Allah SWT Maha Tahu bahawa mereka juga 'diambil' daripadaku. Mesin yang rosak berbanding keluargaku, Allah SWT lebih tahu hakikat keadaan diriku. Mungkin kerana itu aku tidak mampu merasakan apa-apa atas kehilangan kerana 'kehilangan' itu yang mendidik aku menjadi lebih redha. Segala atas dunia ini milik Allah SWT termasuk jasadku.

Sungguh, dunia ini perhiasan. Semoga kita semua diberi ketetapan hati dalam keimanan sehingga akhirnya kita layak bertemu Tuhan. Ingin syahid! :)



.: Lori yang penuh dengan tembikai pastinya akan mengeluarkan tembikai apabila lori itu terbalik. Begitu juga hati, hati yang asyik dengan zikir padaNya akan keluar daripada mulutnya zikir di saat kematian menghampiri dirinya :.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...