Monday, October 28, 2013

Jatuh Lagi...La Tahzan~

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & Salam atas Rasulullah SAW, ahli keluarga, para sahabat,
para tabii tabiin, seluruh umat Islam.

ALHAMDULILLAH atas nikmatNya, ALHAMDULILLAH atas ketentuanNya





          Fadlhlin...adiknya yang kini sakit teruk hanya mampu terbaring dalam keadaan mulut yang berbuih menjadi sumber kekuatan baginya untuk terus tabah,kuat,tegap teguh menyelusuri jalan kehidupan sebagai hambaNya. Jika bukan dia yang kuat, ahli keluarganya yang lain turut rebah berhadapan dengan ujian yang datang tanpa henti.

          Teringat ayat terakhir yang pernah diborakkan dengan adiknya,Fadlhlin sebelum adiknya itu jatuh sakit. Tika itu pagi Aidiladha. Sambutan Aidiladha kali ini agak meriah. Yang gadis beserta si ibu berhias dengan baju raya baharu. Malam itu tika sedang memelaah pelajaran dalam penuh tawa bersama, Fadlhlin bertanya, "Kakyang..kalau kakyang sedih, kakyang buat apa ye?Tak pernah nampak kakyang nangis. Kakyang idola alin tau." Dia hanya membalas, "Eleh..gedik je.." Mereka pun terus tertawa. Biasa sangat dah tu, mulut kata lain tapi hati sayang benorrrr pada adiknya itu.




Akak...
Akak kena kuat!
Akak kena sihat!
Akak kena lawan!

Akak...
Kakyang sedih
Allah yang tahu

Akak...
Kakyang rindu
Akak yang dulu
Yang riuhkan keadaan
Bukan yang diam tanpa sebarang tindakan

Akak...
Sihatlah!
Kakyang perlukan akak
Banyak benda nak borak

Akak...
Kakyang sayang akak melebihi diri kakyang...






.:  Allah...Nur tidak kuat... :"(  :.

Thursday, October 10, 2013

NBK + Trailer = Lebuhraya

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & Salam atas Baginda Rasulullah SAW, ahli keluarga,
para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
Syukur Alhamdulillah atas nikmatNya, Redha Alhamdulillah atas ujian & ketentuanNya.




Hentaman Jiwa

Seusai tiba di bilik setelah beberapa jam menumpukan sepenuh perhatian di dalam kelas, punggungnya dilabuhkan ke atas katil. Tidak sampai 1 minit rehatnya, telefon berdering ringkas menunjukkan ada mesej yang diterima.

1 New Message
Opening__

"Salam kak..ada isu sikit ni. Bla...bla...bla...Kita dikatakan hanya tahu bagi kerja je."

Allahurobbi~ perasaan lemah itu datang lagi. Satu demi satu kerjanya dipertikaikan, namun bukan itu alasan perasaan lemah itu datang. Perasaan lemah itu datang daripada label yang pelbagai, andaian negatif yang bermacam. Segalanya itu datang daripada mulut mereka yang tinggi di atas. Akhirnya, tangisan muslimat itu tumpah lagi. Allah..bantu hambaMu ini memikul amanah yang diberi.


Dunia itu Perhiasan

Beberapa minit kemudian, sang ayah menelefon untuk memaklumkan sang ayah itu sudah tiba di kolej untuk mengambil puteri hatinya. Seperti kebiasaan, pasti si puteri yang memandu kereta itu untuk pulang ke kampung halaman yang melebihi 100km. Dalam suasana sepi itu, telinganya dibisikkan dengan bacaan murni Al-Quran yang dipasangkan oleh sang ayah sejak awal lagi kereta itu bergerak meninggalkan kolejnya.

           Lebuhraya itu diharunginya. Pelik benar situasinya kerana perjalanan pulangnya ke kampung halaman waktu itu dipenuhi dengan trailer dan lori besar lagi panjang. Hampir 90% kenderaan yang melalui lebuhraya dan di sekelilingnya ialah kenderaan besar lagi hebat malah gah itu. Namun, tetap kereta yang dipandunya itu, sang kancil NBK laju mengharungi lebuhraya. Lane 1 tempat laluan sang NBK. Laju..terus laju..trailer, lori, kereta, dan yang seangkatan dengannya pun harus memberi laluan kepada sang kancil NBK itu jika kelajuan NBK melebihi kelajuan segala kenderaan itu.

          Mindanya masih terfikir isu yang ditinggalkan di bumi kampusnya itu. Isu pimpinan dan ahli. Isu Pimpinan Utama dan Pimpinan Kecil-kecilan. Isu kerja dan cakap belakang. Isu berdikari dan suap lagi. Isu proaktif dan menanti. Sang kancil NBK nya itu memberi semangat padanya. Sang kancil itu biarpun kecil, tetap terus laju dan laju sehingga sebesar-besarnya kenderaan pun perlu memberi laluan pada sang kancil NBK itu.

          Begitulah isu ahli dan pimpinan. Ahli itu ibarat sang kancil NBK yang kecil. Pimpinan itu ibarat sang lori dan trailer besar. Laluan lebuhraya yang lurus itu jalan yang perjuangan yang sama. Kebiasaannya, pimpinan yang besar lagi gah itu mendahului jalan perjuangan itu. Namun, ada ketikanya sang ahli kecil lagi biasa itu yang mendahului momentum gerak kerja. Cumanya seperti trailer yang memberi laluan itu, pimpinan perlulah beralah memberi laluan ahli bergerak laju untuk memudahkan urusan gerak kerjanya dan pembangunan organisasi juga. Namun, jika disekat secara halus dalam kebiadapan seperti label dan kutukan belakang oleh pimpinan..ahli jangan lemah semangat dan berputus asa. Pasakkan niat sentiasa lillahitaala supaya Allah SWT mudahkan segala urusan. Seperti perihal kancil, trailer dan lebuhraya..jika sang kancil dengan egonya menunjukkan kewibawaannya mencabar kehebatan trailer, pasti trailer rasa tercabar. Akhirnya, jalan lebuhraya yang lurus itu berubah menjadi seolah-olah bengkang-bengkok kerana matlamat masing-masing yang sudah berbeza, bukan lagi bermatlamatkan selamat sampai ke destinasi. Mungkin, dek pergolakan yang berlaku itu...jalan lebuhraya yang lurus itu akhirnya menjadi wasilah untuk kemalangan. Puncanya hanya SATU, niat yang salah.

          Begitulah organisasi..jika ahli dan pimpinan berniatkan selain daripada Allah SWT, pergolakan dalam organisasi mudah berlaku kerana masing-masing mementingkan diri sendiri. Masing-masing merasakan diri betul. Masing-masing ego dengan teguran. Masing-masing lupa pertemuan antara mereka ialah kerana Tuhan Yang Satu, Allah yang Maha Tahu setiap sesuatu termasuk bisikan kalbu.



Kita mengaku kita pendakwah, 
Tapi kita lah insan yang menghancurkan tarbiyah.

Kita mengaku kita berjuang,
Tapi kita lah insan yang hanya pandai sembang.

Kita mengaku kita menyambung perjuangan,
Tapi kita lah insan yang memutuskan persaudaraan.

Kita mengaku kita insan terpelihara,
Tapi kita lah insan yang jarang muhasabah iman di dada.

Kita mengaku kita umat terbaik,
Tapi kita lah insan yang menterjemahkan adab-adab jelik.

Kita mengaku kita patuh pada Tuhan,
Tapi kita lah insan yang lupa hati kita penuh kotoran.

Allah..ampunkan kami yang bergelar manusia, insan lupa.




.: Waspadalah terhadap kebanggaan, sebab kalian akan kembali ke tanah dan tubuhmu akan dimakan oleh cacing. -Saidina Abu Bakar- :.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...