Sunday, January 27, 2013

Kakak-ku NIKAH !

Dengan Nama Allah SWT yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & Salam atas baginda Rasulullah SAW,
ahli keluarga, para sahabat. para tabii tabiin,
seluruh umat Islam.
ALHAMDULILLAH atas segala nikmat-Nya, ALHAMDULILLAH atas segala ketentuan-Nya.



HARI INI sudah bertarikh 27/1/2013. Sejujurnya aku langsung tidak ingat tarikh walimah kakak kesayanganku, Khairina Izzati yang comel + senget itu..(kak, maap den lupo!huhu) Dah namanya lupa, terus aku usha blog nya. Nak usha tarikh nikah beliau akhirnya aku jumpa kad (bukan kad sebenar). Oh..damn! 9 Februari nikahnya. Maap kak!huhu

Biar ku ceritakan sedikit perihal kakak-ku ini.
Namanya Khairina Izzati. maaf lupa binti apa.huhu TAPI tidak perlu tanya berapa peratus ukhwah ku dengan dirinya kerana cukuplah hati ini merasa tanpa penilaian manusia. ^^,

     Aku mengenalinya melalui suatu program tarbiyah. Aku selaku tenaga pengangkutan, dia selaku tenaga modul & kefahaman dalam program tersebut. Mudah cerita, aku driver la der. Driver + drifter...awesome!

     Sebagai orang yang 'workaholic', memang sukar untuk melihat aku duduk makan sekali dengan sahabat-sahabat, riadah bagai, liqa tautan hati & sebagainya yang bertemakan 'program ukhwah'. Jadinya, aku dilihat sebagai insan yang kerek. "Well, they don't know you yet syu." Itu antara kata-kata kakak-ku yang lain iaitu kak Nurul Azzyaty (nanti kamu dah nikah, saya buat post untuk kamu ye kak Azzy! ^^,) selepas memaklumkan pada aku, "Sahabat-sahabat mat takut dengan kamu syu pas kamu sound pasal usrah."

     SO, sebagai orang yang hidup dengan kerja, aku juga berpegang pada prinsip 'ukhwah gerak kerja'. Persepsi orang berbeza sepertimana setiap insan itu diciptakan istimewa oleh Pemilik Mutlak yakni Allah SWT. Aku pernah ditembak maut dengan dalil untuk membidas pegangan ku tentang 'ukhwah gerak kerja' dengan dalil-dalil yang dipetik daripada Kalam Mulia Al-Quran. Sebagai orang yang jahil, selepas ditembak dengan dalil oleh sahabat yang digelar sebagai 'ustazah'..aku diam membisu. Malas nak panjang cerita. Yang penting mesej ku sampai pada mereka. ^^,

    Aku faham mengapa aku ditembak kerana persepsi mereka tentang 'ukhwah gerak kerja' ialah kita hanya menggunakan sahabat untuk gerak kerja. Hakikatnya, tidak pernah langsung terlintas persepsi begitu dalam benak fikirku mengenai 'ukhwah gerak kerja'. Kebiasaannya, reaksi spontan ku apabila persepsi orang jauh tersasar daripada hakikat sebenar diriku ialah ketawa atau sekurang-kurangnya senyum. LEMAS dengan persepsi manusia. Allah Maha Mengetahui. Chill with my life! ^^,

    HAKIKATNYA, perkara yang aku maksudkan dengan 'ukhwah gerak kerja' ialah susah senang bersama sebelum, semasa, selepas bergerak kerja bersama. Sewaktu bergerak kerja bersama itulah, aku dapat mengenali sahabat-sahabatku biarpun pertama kali bersua. Aku dapat melihat mereka di saat mereka suka, duka, tertekan, bahagia, & sebagainya yang jarang kita dapat lihat pada sahabat-sahabat. Kita akan lebih rapat apabila kita mengetahui 'hakikat sebenar' diri sahabat kita itu. Akhirnya, Allah SWT mengizinkan aku untuk bergerak kerja sekali dengan 'ustazah' yang menembak ku dengan dalil apabila aku berpegang dengan 'ukhwah gerak kerja'. ALHAMDULILLAH, di akhir program yang melibatkan kami bersama, dia melafazkan kata, "Akak tak sangka awak camni syu. Akak tengok serius je rupanya gila-gila orangnya. Akak suka kerja dengan awak." Taadaa...Allah SWT tunjuk terus! Akhirnya dia faham dengan peganganku. Alhamdulillah~ ^^,

   NAH !!! begitulah caranya aku mengenali kak Kharina Izzati. Dia sempoi, happening, fun, superb cool, kerja smart, macam-macam lah~ Akhirnya, ukhwah kami itu berterusan sehingga kini terasa manisnya. Selepas habis program itu, dia masih lagi menjadi tempat rujukanku atas pelbagai perkara. Tekanan study, kepimpinan, sikap diri, ahh..pelbagailah~ Tak mampu ditulis dalam pena, hanya terimbau di minda.




Kakak Khairina Izzati, saya sayang kamu seadanya kamu. Semoga tercapai darjatmu sebagai hamba-Nya yang solehah, anak yang solehah, sahabat yang solehah, pelajar yang solehah, isteri yang solehah. Doakan jua untuk adikmu yang nakal ini ye! ^^,


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...