Thursday, December 20, 2012

Jihad selepas MATI

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.
Selawat & Salam atas baginda Rasulullah SAW, ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
Syukur ALHAMDULILLAH atas segala nikmatNya, redha ALHAMDULILLAH atas segala ketentuanNya.


Tahajjud berasal daripada kata 'jihad'. Sebagai umat Islam yang membina jiwa muttaqin dalam dirinya, Tahajjud dikatakan merupakan antara sumber kekuatan diri dalam pemantapan rohani.


Sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) mengetahui bahawasanya engkau bangun (sembahyang Tahajjud) selama kurang dari dua pertiga malam, dan selama seperduanya, dan selama sepertiganya dan (demikian juga dilakukan oleh) segolongan dari orang-orang yang bersama-samamu (kerana hendak menepati perintah yang terdahulu) padahal Allah jualah yang menentukan dengan tepat kadar masa malam dan siang. Ia mengetahu bahawa kamu tidak tidak sekali-kali akan dapat mengira dengan tepat kadar masa itu, lalu Ia menarik balik perintahNya yang terdahulu (dengan memberi kemudahan) kepada kamu oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran (dalam sembahyang). Ia juga mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit dan yang lainnya orang-orang yang musafir di muka bumi untuk mencari rezeki dari limpah kurnia Allah dan yang lainnya lagi orang-orang yang berjuang pada jalan Allah (membela ugamaNya). Maka bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran: dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat dan berilah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas). Dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah, - sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya. Dan mintalah ampun kepada Allah sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. - Al-Muzammil : ayat 20 -

Tidur bermaksud perbuatan yang terputus hubungan dengan sekalian alam. Analogi mudah, dalam kuliah...pasti ada ketikanya mata terpejam dek mengantuk, namun telinga masih mendengar. Perbuatan tersebut belum boleh dikatakan tidur kerana telingannya yang masih mendengar menunjukkan masih ada hubungan dengan alam. Perbuatan tersebut cukup sekadar diketahui sebagai 'terlelap'.

Tidur...


... ialah mata terpejam, telinga berhenti mendengar, segalanya...terputus hubungan dengan alam. Kerana itu jualah tidur juga dikatakan sebagai suatu bentuk mati kecil.

       Untuk bangun bertahajjud selepas tidur adalah suatu bentuk jihad atau mujahadah (perbuatan yang bersungguh-sungguh) untuk menghadap Allah SWT. Oleh kerana itu, apa sekalipun bentuk ibadat yang kita lakukan selepas bermujahadah untuk bangun daripada tidur boleh dikatakan sebagai suatu bentuk jihad selagi perbuatan tersebut berniatkan Allah SWT seperti solat sunat, zikir, hatta study sekalipun.

"Ya Allah, Tuhan yang memegang hati yang paling kotor ini, bersihkanlah. Yang berkuasa atas diri yang lemah ini, kuatkanlah. Yang memandu perjalanan hidup ini, bimbinglah. Yang mengetahui setiap mujahadah hambaMu ini, tabahkanlah. Cukuplah hanya Engkau bagiku Ya Allah."

.: Matlamat hidup untuk mencapai redha Allah SWT tidak semudah seperti yang tertulis di atas kertas atau terlakar di kata-kata bibir dengan frasa 'redha Allah' :.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...