Friday, September 7, 2012

Penangan Ayat Dhuha

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & Salam atas baginda Rasulullah SAW, ahli keluarga, para sahabat, para muslimin muslimat.
Syukur Alhamdulillah atas segala nikmatNya, redha Alhamdulillah atas segala ketentuanNya.


Aduhai manusia...lemahnya hatimu...

Bergerak kerja atas nama Islam tidak mudah. Bukan sahaja pelaksanaannya yang sukar di akhir zaman yang penuh fitnah ini, malah keikhlasan hati pun amat sukar terbentuk kerana kerja Islam itu pasti tidak lari daripada bisikan syaitan durjana.

Membina Tsiqah Diri

Daie...tsiqah...suatu yang seharusnya seiring. Jika ingin menjadi daie yang baik, haruslah membina jua tsiqah diri kerana Allah SWT. Tsiqah tidak patutlah memilih. Dengan 'mad'u', tsiqahnya mantap. Dengan 'sahabat', tsiqahnya sentap. Jadilah diri sendiri dalam keadaan sedar 'aku ialah hamba Allah SWT' kerana tsiqah itu milik mutlak Allah SWT. Biarkan orang mengatakan bahawa 'kamu tidak tsiqah', yang penting tiada hati yang terguris dek 'tsiqah' yang dibina tanpa dihiraukan orang sekeliling. Bukan begitu cara Rasulullah SAW. Iman, asas akhlak yang baik akan membentuk tsiqah. Jika merasakan 'tidak tsiqah', checklist semula iman. Bagaimana hubungan kita dengan Allah SWT? Mantapkah hubungan kita dengan Allah SWT jika urusan kita dengan manusia sering mengundang murka dan ketegangan? Muhasabah~

Muslimat, berdikarilah!

Rasulullah SAW ialah seorang muslimin agung. Baginda juga punya sahabat dan sahabiah. Hebatnya baginda menjaga muslimat dengan baik. Mendidik muslimat agar berdikari dengan cara yang lembut. Kini, sukar ditemui 'akhi' dalam kebanyakan 'daie'. Tegang...kerana kerja Islam itu serius bukan mainan gurauan. Mind setting begitulah yang meruntuhkan momentum gerak kerja yang ikhlas. Tekanan...itu yang dirasa kerana kerja Islam perlu cepat siapnya. Tidak salah jika mahu segalanya dicepatkan tetapi jangan dipentingkan hasil 'janji siap', pentingkan kebersamaan 'turun padang' bekerja bersama terutama jika usahanya sukar untuk mendapatkan hasil yang mudah.

Checklists DIRI...

Muslimat...lembut benar hatimu. Murah benar air mata mu. Namun muslimat, ada cara hatimu mampu dikuatkan hingga air mata mu lebih mahal.

Jika hatimu rasa hiba sehibanya dengan tekanan dan kerendahan semangat, matamu mula terasa berat hingga ingin ditumpahkan air jernih, melangkahlah kakimu menyucikan diri dengan wudhu'. Tunaikan solat sunat 2 rakaat, merintihlah sepuasnya. Sedarilah bahawa sebenarnya hatimu tidak ikhlas sepenuhnya hingga ada ruang untuk kamu terasa hati dengan mudahnya pada ujian dari-Nya biarpun ujian itu sekadar kata-kata ringkas yang mengguris hati.


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Demi waktu Duha.

Dan malam apabila ia sunyi-sepi.

(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan Dia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).

Dan sesungguhnya kesudahan keadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.

Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda (berpuas hati).

Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia memberikan perlindungan?

Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayat petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)?

Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Dia memberikan kekayaan?

Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya.

Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik.

Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.




.: Kita benar-benar miskin kerana kita tidak punya apa-apa. Namun, kita sangat kaya jika merasakan nikmat bahawa Allah SWT itu Maha Dekat. Kita benar-benar yatim kerana kita tidak punya siapa-siapa untuk dijadikan tempat mengadu segala suka duka. Namun, Allah SWT sentiasa memberi perlindungan dan perhatian hingga kita merasakan sentiasa selamat. Allah SWT tidak meninggalkan, tidak juga membenci...Dia cuma menguji agar kita tidak akan meninggalkan-Nya, jua tidak akan menjauhi-Nya. Kita benar-benar dapat memperoleh kesudahan yang baik jika kita benar-benar yakin pada janji-Nya & sentiasa bersangka baik dengan setiap perancangan-Nya:.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...