Sunday, March 4, 2012

Aku Mampu kerana Allah Bersamaku

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat & salam atas baginda Rasulullah SAW, ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam.
Syukur Alhamdulillah atas segala nikmatNya, Redha Alhamdulillah atas segala ketentuanNya.


Langkahan kaki seorang muslimah bertapakkan kepada syurga neraka si ayah & adik-adik lelakinya. Terus melangkah hingga akhirnya kembali pada Dia. Hidup semata-mata untukNya mendidik dirinya agar sentiasa redha dengan segala apa yang diberikan olehNya. Biar suka duka itu hanya diketahui olehNya.


Tiba masa hidup muslimah itu di saat ingin mengecapi bahagia...langkah..terus melangkah..hingga akhirnya datang secara tiba-tiba ujian yang disimpan Allah khas untukNya. Langkah itu terhenti, lutut itu jatuh tersembam ke tanah, dahi itu tunduk sujud menyembah Ilahi memohon kekuatan mendamba ketabahan dari Yang Maha Mengetahui segala rahsia kehidupan dirinya. Hanya Dia yang mengetahui apa yang telah dirinya lalui, hanya Dia juga yang mengetahui apa yang bakal dilaluinya. Alhamdulillah hanya itu yang mampu diucapnya.

"Mulai hari ini jagalah dirimu sendiri anakku...aku sudah tidak mampu..."


Berjujuran air mata membasahi pipi, menerka apa lagi yang Allah rencanakan. Benarlah kini cukuplah Allah bagi hambaNya. Hanya Allah..dunia ini hanya sementara. Seorang insan itu tidak akan diuji dengan sesuatu yang tidak mampu diterimanya. Alhamdulillah...jika Allah yakin hambaNya mampu menerima sesuatu yang berat malah mungkin tersangat berat, apatah lagi insan yang bergelar hamba. Haruslah meletakkan pegangan dalam hatinya kebergantungan yang sangat tinggi pada Allah.

Melihat insan lain bahagia dalam setiap sisi kehidupan, melatih diri bermonolog sendiri "itu bahagiannya..." Yakin dengan janji Allah...mampu kerana Allah bersama~

"Allah tidak meberati seseorang melainkan apa yang terdaya (dibuat) olehnya. Setiap orang mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Doa mereka ialah) Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau tersalah. Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak berdaya memikulnya. Maafkanlah kesalahan kami serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir." (Surah Al-Baqarah : ayat 286)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...