Tuesday, January 31, 2012

HAKIKATNYA : Dia seorang muslimah!

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...
Selawat & Salam atas baginda Rasulullah SAW, ahli keluarga, para sahabat, para tabii tabiin, seluruh umat Islam...
Aku bersyukur atas segala nikmatMu, aku redha atas segala ketentuanMu...


Melalui lagi liku dalam kehidupan, membuat diri banyak memerhati kehendak Ilahi atas setiap hambaNya. Melangkah dengan sentiasa bersangka baik terhadapNya.



Allah membentuk diri yang BENGKOK

Muslimat dari tulang rusuk ADAM yang bengkok. Jika ingin diluruskan dengan kekerasan, pasti patah. Jika dibiarkan dengan kelembutan, pasti parah. Tarik tali kata seorang ustaz yang memberi panduan tentang 'muslimat'. Namun, sedarilah tidak semua muslimat itu perlu diluruskan oleh usaha muslimin yang setia menegur, bertegas & sebagainya. Sejarah membuktikan Asiah r.a isteri Firaun biarpun bersuamikan manusia yang mengaku Tuhan namun pegangan dirinya tetap utuh. Hubungan dengan Allah itulah kekuatan sebenar muslimat di medan juang. Medan juang sebagai hamba, anak, sahabat, & isteri.


BAIK yang kembali memBENGKOK

Dengan tarbiyah yang diberikan Allah melalui perantaraan ujian & dugaan kehidupan, mengubah muslimat itu menjadi lebih baik dari sebelumnya. Tika zaman jahiliyahnya, pelbagai perkara yang dilakukannya sungguh nampak ketara jahilnya, maksiat melata kata mereka yang memasang mata. Apabila sudah ditarbiyah, perkara pelik yang dilakukan dahulu mula dilakukan semula..lagi dan lagi..namun segalanya itu nampak tidak salah atas nama ukhwah, thiqah, sebagainya. Namun, hakikat hati tidak rela. Jiwa tidak redha. Ya Rabb, bantu diri kenal dengan apa itu MUSLIMAT.


BENGKOK yang ingin di LURUS kan


Muslimat itu tegar, segala urusan mudah bersamanya. Hanya ketawa di wajah tidak menandakan dia cukup bersedia menerima segalanya. Hanya diam di bibir tidak menandakan dia benar-benar redha menanggung segalanya. Hati meronta meminta ada insan memahami, namun tiada suara terlafaz di bibir kerana sangkaan mereka 'kamu kuat'. Gugur air mata hati, jatuh sujud melutut ke tanah, dahi kembali ke tempat asal sujudnya. Mengertilah, dia jua muslimat...kata di bibirnya penuh berterus terang tapi ada ketika jika hati muslimatnya itu ingin berbicara, tidak mampu terlafaz dengan sebarang kata. Ya Rabb, diri mohon peliharalah diri sebaiknya kerana hanyaMu sebaik-baik pemelihara.

p/s: FITRAHNYA dia tetap seorang muslimat yang tidak ingin menjadi FITNAH...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...