Tuesday, December 20, 2011

Bersedia untuk REPEAT CLASS !!!

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...
Selawat & Salam ke atas baginda Rasulullah SAW, ahli keluarga baginda, para sahabat, sekalian umat yang menyambung perjuangan baginda..



“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya, ‘Bilakah datangnya pertolongan Allah?’ Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah ini amat dekat.” (Al-Baqarah: 214)





Tajuk kontroversi habis! ^_^
Semester 3 aku kali ini agak teruk kerana aku sering tidak hadir ke kelas dek sakit yang ku alami. Jadi, sejujurnya prestasiku menurun mendadak. TERUK. Hanya itu yang mampu aku luahkan.

Namun, suatu hari ada seorang sahabatku yang membuka mindaku seluasnya. Katanya, dia akan dikenakan tindakan tatatertib dari pihak atasan kampusnya kerana sering tidak hadir ke kelas. Dia mengatakan padaku bahawa dia sering tidak hadir kerana ada program bertindih dengan waktu kelas. Dia tidak hadir sebanyak 3 kali kelas sahaja tapi namanya sudah ada pada dekan & perlu memberi alasan tentang ketidakhadirannya ke kelas jika tidak dia harus meREPEAT kelas itu. Subhanallah...

Astaghfirullah..aku muhasabah diri kembali...aku sering tidak hadir ke kelas malah lebih dari 5 kali kerana sakit yang ku alami & berkemungkinan besar aku juga harus repeat subject yang aku ambil sem ini. Aku sangat segan dengan sahabat ku itu. Kami sama-sama akan repeat subject tetapi dia repeat kerana gerak kerjanya, aku pula kerana sakit. Sungguh ketara bezanya.

Apakah (orang-orang) yang memberi minuman kepada orang-orang yang mengerjakan haji dan mengurus Masjidilharam, kamu samakan dengan orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian serta berjihad di jalan Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah. Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim.

Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah, dengan harta dan jiwa mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah. Mereka itulah orang-orang yang memperoleh kemenangan.

-Surah At Taubah : ayat 19, 20-

Difikirkan semula...repeat bukan bermakna hidupku sampai pada penghujungnya. Tapi ia adalah pemula kepada suatu bentuk kehidupan yang sentiasa dalam kesungguhan mengikut kemampuan.

Belajar di muka bumi Allah bukan untuk lulus subjek tetapi untuk redhaNya. Jika benar Allah redha dengan keberadaanku di kampus ini dengan lebih lama & lebih sukar, aku sebagai hambaNya yang lemah harus redha.. ^_^

p/s; ALHAMDULILLAH sahabatku itu tidak perlu repeat CLASS kerana prestasinya yang cemerlang walaupun sibuk dalam bergerak kerja kerana ISLAM. Allah maha melihat, maha mengetahui...semoga sem hadapan kesihatanku kembali pulih sepenuhnya agar syiar perjuangan sebenar di kampus tertegak iaitu AKADEMIK.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...