Sunday, October 16, 2011

Aku Dianjung Cinta~ *fake ^_^

Forum dianjung cinta Kolej 9






Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih… ^_^

Dengan keizinan Allah SWT, program yang diusahakan oleh sahabat-sahabatku iaitu Forum Dianjung Cinta berjalan dengan jayanya walaupun pada awal persiapan, segalanya seolah-olah mengundang rasa putus asa.

Alhamdulillah seperti yang dijanjikan, panel jemputan yang hebat itu hadir. Ada 2 orang panelnya. 2 2 hebat! ^_^


Walaupun aku mengikuti forum itu agak lambat kerana sebab-sebab tertentu, Alhamdulillah banyak input yang ku peroleh. Tak dapat dinafikan, tajuk itu buat aku semak jiwa sebenarnya..kerana topic itu tak lari dari baitul muslim..hehe Semak jiwa dengan baitul muslim?? Bukan semak la..Cuma agak kurang selesa. Ada orang dengar baitul muslim itu seperti indah je, tapi lain persepsi aku. Mungkin dari biah reality kehidupanku, aku tidak mengharapkan baitul muslim itu. Bagi aku orang-orang hebat sahaja yang layak berbaitul muslim, untuk orang seperti aku yang serba jauh dari ciri-ciri untuk berbaitul muslim itu merasakan hanya cukup mak ayah & adik-adik bersamaku kerana merekalah kekuatanku terutama mak.. ^_^

Erm…antara input penting yang aku dapat pada malam itu ialah…

1. Wanita itu dicari kerana 4 perkara

Cantik + harta + keturunan + agama.

Agama itu menjadi tiangnya. Kerana tanpa agama, cantik akan menjadi riak dengan kecantikannya, harta akan lupa pada tempatnya yang patut taat kepada suami, keturunan akan melahirkan umat Muhammad yang menyedihkan bukannya menggembirakan hati Nabi Muhammad SAW.

Walaupun tidak cantik, tiada harta, bukan dari keturunan yang baik, biarlah dirimu masih terus berusaha untuk menjadi insan yang beragama keranaNya… ^_^


2. Telinga berfungsi terlebih dahulu daripada mata

Tak percaya? Analogi yang mudah dari ustaz iaitu “time hangpa bangun tidoq, hangpa bangun sebab dengar jam loceng atau tengok jam loceng tu?”

Mestilah jawapan kita dengar jam loceng kan?hehe

Analogi yang kedua,

“Time nak tidoq, kita tutup mata kan? Tapi pejam la berapa lama pun…kalau tak dapat tidoq, memang tak dapat la tidoq. Kita still akan dengaq suara-suara orang duk bercerita. Tapi kalau hangpa dah ngantuk sangat, biaq pi la orang nak jerit ka…kalau telinga hang da tak dengaq papa, then mata hangpa akan tertutup dengan sendirinya. Tu yang mamai-mamai dengaq cerita pastu terus terlelap.”

Analogi yang ketiga,

“Baby dalam perut, mak depa sibuk duk letak headphone kat perut biaq anak depa dalam perut duk dengar lagu..kan? sebab pa? sebab telinga baby tu dah berfungsi dulu time baby tu dalam perut lagi.”


3. Anak hebat hasil dari pencarian si ibu yang hebat

Lihat para syeikh, lihat pula pada ibunya..hebat.. pernah ditanya pada si bapa bagaimana si bapa mendapatkan anak yang hebat, dijawabnya si bapa tersebut “bermula dari proses pencarian ibunya”.

So agak-agak amanah dalam perhubungan itu berat bukan? Kerana perhubungan sebelum perkahwinan itu yang akan mencorak perjalanan hidup selepas perkahwinan itu. Kalau setakat nak COUPLE sekadar nak kenal hati budi, nak lebih rapat, nak lebih memahami, tak payahlah nak duk bazir masa. Semua benda tu boleh buat selepas nikah la… Selalu sangat aku cakap benda ini kat adik-adik usrah ku iaitu “Islam tidak kejam membunuh cinta kerana cinta itu fitrah..tetapi Islam lebih mulia kerana memberikan panduan dalam bercinta barulah redha Allah itu hadir…”

Berkenaan ibu yang hebat…Alhamdulillah aku bersyukur dengan keluargaku. Biar pada pandangan orang mereka tidak hebat, tapi hanya aku & Allah sahaja yang tahu betapa hebatnya mereka pada pandanganku. Jika tidak, masakan aku terus berjuang hingga kini untuk menjadi lebih baik dari semasa ke semasa. Biar kita tak mampu mengubah keluarga menjadi lebih baik tetapi pada masa sama kita cuba ubah orang sekeliling kita menjadi lebih baik, insyaAllah Allah akn membantu kita untuk mengubah keluarga kita…kerana itulah mereka ialah kekuatanku..AKU IALAH HASIL DIDIKAN IBUKU!  ^_^

Benar sungguh tema forum ini iaitu AMANAH DALAM CINTA...dek cintakan ibu , ayah, adik-adik..aku tidak lupa amanah dari ibuku agar aku lah yang menjadi pengislah keluarga. Mereka kekuatanku~

.: Mengejar redha Allah dalam cinta ibu ayah :.




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...