Saturday, August 20, 2011

Selalu Ada Perempuan Hebat, di Belakang Laki-laki Hebat (Siti Khadijah r.a)

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...


Dalam beberapa catatan sejarah tokoh-tokoh besar, pasti berdirinya wanita yang hebat di samping mereka. Nabi Muhammad SAW pun tidak luput dari peranan besar dari Khadijah r.a. Dalam diri Khadijah terhimpun kekuatan iman, ketulusan cinta, kebesaran jiwa, keteduhan sikapnya. Hingga akhirnya, Rasulullah SAW berhasil melalui fasa-fasa paling awal yang sulit dalam sejarah dakwahnya.


Rasulullah SAW sering mengingat & menyebutnya. Baginda sedih ketika Khadijah meninggal dunia. Dan tidak ada seorang pun yang dikenang lebih lama oleh Rasulullah SAW daripada Khadijah. Dalam sejarah, tahun kewafatan Khadijah disebut Aamul Huzn / 'Tahun Duka Cita'.

Kehebatan Khadijah menimbulkan kecemburuan Aisyah r.a. Suatu hari, Rasulullah SAW mengenang Khadijah di hadapan Aisyah r.a lalu Aisyah r.a pun berkata, "Seperti tidak ada perempuan lain di dunia ini selain Khadijah". Rasulullah SAW menjawab, "Khadijah itu begini begitu, dan dari dialah aku beroleh keturunan" (H.R Bukhari)

Kecemburuan Aisyah pada Khadijah juga terdapat dalam riwayat, "Setiap kali Rasulullah SAW menyebut Khadijah, beliau pasti memujinya. Suatu hari, aku merasa cemburu. Maka kukatakan, 'Engkau selalu mengenang perempuan tua itu, padahal Allah telah memberimu pengganti lebih baik', Rasulullah SAW menjawab, "Allah tidak pernah memberiku pengganti yang lebih baik daripada Khadijah. Dia beriman kepadaku tatkala semua orang ingkar. Dia mempercayaiku ketika semua orang mendustakanku. Dia memberikanku harta ketika semua orang enggan memberi. Dan darinya Allah memberiku keturunan, sesuatu yang tidak Dia anugerahkan kepadaku dari isteri-isteri yang lain." (HR. Ahmad)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...