Monday, August 8, 2011

JOM Nikah Muda

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih






InsyaAllah post kali ini bukan berunsurkan perkongsian ilmu @ fakta tapi ialah perkongsian pendapat sendiri yang daif ni. Erm, Alhamdulillah..dalam keberkatan ramadhan ini sudah sering terdengar ramai pula yang mendirikan pernikahan di usia muda. Sepupu, kawan-kawan, kenalan kebanyakannya sedang sibuk menyiapkan diri ke arah pernikahan yang benar-benar mengikut cara Islam. Bagi saya, pernikahan yang mengikut saranan Islam yang sebenarnya ialah pernikahan yang berniatkan untuk mendapatkan keredhaan Allah, mencegah diri dari kemungkaran & tidak membebankan pasangan dengan nilai wang hantaran yang seolah-seolah ingin menjual anak.


Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Wanita yang paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dan baik budi pekertinya. Dan wanita yang jahat ialah wanita yang mahal mas kahwinnya, payah nikahnya dan yang buruk budi pekertinya. 
Masih ada ibu bapa yang mementingkan keredhaan Allah daripada 'mentality' kebanyakan ibu bapa zaman sekarang dengan menikahkan anak mereka di awal yang sangat muda kerana ingin mengelakkan maksiat & mengikut cara yang disarankan oleh Islam dalam penjagaan diri dari fitnah dunia akhir zaman kini. Yang diutamakan oleh ibu bapa itu ialah ikatan pernikahan yang menghalalkan hubungan kasih antara anak mereka biarpun mereka masih lagi akan menanggung segala perbelanjaan kehidupan anak mereka yang masih mentah dalam memahami onak dunia kini.


"Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu." (An-Nisa': 1)


Tahniah kepada semua kenalan yang dipermudahkan urusan kalian untuk mendirikan rumah tangga berniatkan keredhaan Allah SWT. Semoga dapat terdidik diri itu menjadi hambaNya yang soleh & solehah..




Namun kepada mereka yang masih sendiri, jangan berduka kerana perancangan Allah itu terbaik untuk setiap hambaNya. Allah lebih tahu apa yang lebih utama untuk diri kita hambaNya. Mungkin sekarang belum masanya untuk kita mula meneroka kasih yang belum halal untuk kita kerana ada perkara lain yang lebih memerlukan kita seperti keluarga, pelajarn & sebagainya. Jika kalian ingin benar menikah dalam masa terdekat, namum Allah telah menetapkan bahawa kalian akan menikah lebih lambat, pasti tidak akan tertunai hasrat murni kalian. Jadi, bersabarlah menerima ketentuan Ilahi. Jangan dilupa, kita masih ada cinta lain untuk dikejar & dipenuhkan dalam hati kita yang sepi dari kasih ajnabi.










semoga beroleh cinta Ilahi yang abadi~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...