Saturday, August 13, 2011

Abang POLIS kena SOUND! uppss :D

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...




KakLONG : Alamak..ada ‘roadblock’ pulak kat depan tu…
AdikCHIK : Ala..aku takut lah..aku dah la takde lesen ni..
KakLONG : Hehe..kelakar syeh muka ko..relaks je..ko bukannya langgar orang pun..dia nak saman, biar dia saman..hehe
AdikCHIK : Ko gelak kak?Ish..orang cuak ni..huhu

POLIS : Tunjuk IC & lesen kamu.
AdikCHIK : Takde lesen..nak ni IC..
POLIS : Eh..ni baru tingkatan 3 ni..kamu tahu tak kamu tak boleh bawa kereta tanpa lesen??!! Dah la bawah umur!!
AdikCHIK : Tahu..tapi saya kena hantar kakak saya pergi beli ubat mak saya.
POLIS : Owh..ni kakaknya..kenapa suruh adik bawa kereta ni? (Dengan suara lembut..)
KakLONG : Takde orang lain yang dapat bawa saya beli ubat. Kereta je ada kat rumah. SO, hanya adik jela yang saya harapkan. (Dengan jelingan tajam tanda protes terhadap ‘kegatalan’ polis itu..)
POLIS : Eh..takkan satu kawan lelaki pun takde??hahaha
KakLONG : Eh..tu bukan mahram aku la! Kalau nak saman, saman jelah..tak perlu kot nak banyak bunyi kat sini.
POLIS : Eh..erk~



Alhamdulillah…topik kali ini mudah..ianya berkenaan dengan kebanyakan kita yang lebih takut dengan peraturan manusia daripada peraturan Allah.

Jika diberi situasi,

A : Kawan lelaki bukan mahram menemani kita membeli barang, dia mempunyai lesen, PASTINYA tak kena saman.

B : Adik lelaki kandung teman kita beli barang tapi dia takde lesen, PASTINYA kena saman.

Mana satu pilihan anda untuk beli barang tu? PENTING kot barang tu..hehe
Pilihannya ialah tepuk dada, tanya iman…kerana jika kukuh iman kita, pastilah kita akan memilih B walaupun kita pasti akan disaman jika ada polis buat ‘roadblock’..hehe

Kerana apa perlu disandarkan kepada iman yang kukuh?
Kerana iman itu yang memelihara & mendidik diri kita. Jika kita benar beriman kepada Allah, kita pasti akan takut dengan kemurkaan Allah.


Nabi bersabda:


"Tidak berkhalwat diantara lelaki dan perempuan yang bukan mahram melainkan syaitan menjadi yang ketiga"(HR Bukhari)

Tidak boleh seseorang wanita itu bermusafir melainkan ia ditemani oleh mahramnya, dan tidak boleh seseorang lelaki  berdua-duaan bersama perempuan kecuali perempuan tadi ditemani oleh mahramnya.


Tanamkan dalam diri bahawa keredhaan Allah itu yang lebih utama dari keredhaan manusia. Untuk apa diturutkan keinginan manusia jika Allah tidak redha? Yakinlah Allah sentiasa di sisi kita..Dia yang menjaga, memelihara, mengasihi, namum Dia juga yang menguji kita..jadi AWAS! Jangan tewas dengan bisikan syaitan & godaan hawa nafsu. Utamakan keredhaan Allah, jauhi kemurkaan Allah..kadangkala perkara yang remeh di pandangan mata kita, itulah perkara yang menguji tahap iman kita. Selamat bermujahadah mencari redha Allah! :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...