Friday, April 15, 2011

Kau TAK LAYAK jadi PEMIMPIN aku!

 Dengan Nama Allah y Maha Pemurah Lg Maha Pengasih



Aku dah tak tahan dah! Kita mesti tukar ketua kita. Terlalu banyak program y tak menjadi. Sangat tak best la camni…

Ok..aku boleh berundur, aku tahu aku tak layak nak jadi ketua..hehe

Ok..sekarang kita bincang siapa boleh ganti si FULAN ni?

Aku cakap awal-awal, aku tak nak. Susah tu nak jadi ketua! Huhu Aku ikut je keputusan majority..hee”



Ini lah antara dialog-dialog yang kita akan dengar apabila sesuatu program y dijalankan itu tidak menjadi. Segala kesalahan diletakkan pada ketua semata-mata.

Jika dilihat pada dialog di atas, kita dapat lihat budaya ‘MENILAI HAMBANYA y LAIN’ sangat jelas di situ!
Kita merasakan si FULAN tak layak menjadi KETUA jadi, kita ingin menukar ketua.
Budaya ini sangat bercanggah dengan nilai ‘hamba ALLAH’. Hamba ALLAH ialah mereka y sedar bahawa mereka hanya hambaNya. Hanya Allah y berhak menilai hamba-hambaNya. Kita takkan mampu menilai seseorang itu. Cuba muhasabah diri kita semula, adakah kita betul-betul mengenali diri kita hingga sanggup utk menilai hambaNya y lain???

Setiap orang adalah PEMIMPIN. Jika kita ialah mereka y DIPIMPIN, kita SEPATUTNYA tsiqah pada pemimpin kita.

Tsiqah boleh DIMAKSUDKAN dgn :

1. Firman Allah SWT :
“Maka demi Rabbmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang kamu berikan dan mereka menerima dengan sepenuhnya” (An Nisa:65)

2. Imam Syahid berkata:
 “Yang saya maksud dengan tsiqah adalah rasa puasnya seorang prajurit atas komandannya dalam hal kemampuan dan keikhlasan; dengan kepuasan mendalam yang dapat menumbuhkan rasa cinta, penghargaan, penghormatan dan ketaatan”.


Jangan BONGKAK dengan menganggap ketua kita itu seorang y LEMAH sebagai pemimpin.


Tatkala seseorang bertanya kepada Imam Asy-Syahid Hassan Al-Banna,

‘Bagaimana bila kamu tak dapat bersama kami, siapakah orang yang akan kami angkat sebagai pemimpin kami?’


Imam Asy-Syahid menjawab,

 ‘Wahai ikhwan, angkatlah orang yang paling lemah di antara kamu menjadi pemimpin. Kemudian dengarlah dan taatilah dia. Dengan (bantuan) kamu semua, ia akan menjadi orang yang paling kuat di antara kalian.’


Jadi, renung-renungkan. Sehingga kini, adakah kita betul-betul tsiqah pada ketua kita walau dalam apa bentuk gerak kerja sekalipun..Wallahu’alam~

Wednesday, April 6, 2011

'Cute' la awak ni!

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih




Elly bangun tidur. Terus ke meja study. On laptop.

Password : ******
~~~~~~~~
Welcome
Cursor di arah ke YouCam.



nak snap pic dulu la. Muka baru bangun tidor..yeeaaahh!!
Klik..klik..klik…
Save in…’aku cute’ folder.

Cursor di arah ke Celcom..double click! Connect…
“Yes! Dapat pun connect. Ingatkan dah terminate..hehe”


email                                              password
 aku_cute@yehaa.combact            ******

upload photo
create album : buchuk baru bangun tdo!ngee~
location : -

da settle da upload..yes!

Muhd Khairy likes your photo
Boboy commented on your photo
Haziq, haikal, boboy  and 26 others friends commented on your photo.

Giler banyak..hehe baru je letak kot

Boboy : awk ni cute sgt la..mcm amoy!
Khairi : cun abis~
Haziq : sgt comel la dia br bngun tdo..alolo~

Elly : eh..xla..mne ade..trime kasih..xcute pun…

1 message received
Opening……
Unknown :
wah..cantik gambar. Awak ni memang suka tayang muka kat orang ke? Tahu la muka tu cantik tapi tak perlu lah nak tayang sangat der. Jaga la muka tu untuk suami. Kalau setakat 2 3 gambar ok jugak tapi kalau dah bangun tidur pun awak nak bagi tunjuk kat orang, koyak la macam ni..koyak iman kaum adam weh…nak bertanggungjawab ke kalau iman lelaki koyak disebabkan awak?? Saya tengok gambar awak yang da lama bangun tidur pun macam baru bangun tidur je sebab tak bertudung. Setahu saya orang baru bangun tidur, tak bertudung. Lagipun dress up awak gempak sangat la…baju mahal tapi kain sikit. Duit dah banyak keluar beli baju, tapi ketat-ketat jugak. Saya yang tengok ni pun dapat rasa sempit dada pakai baju macam tu. Bukan sengaja nak tengok, dah korang tunjuk, susah la saya & lelaki lain nak jaga pandangan. Tolonglah kasihankan ktorang ni. Ni yang saya nak tanya sangat ni..gambar awak yang lain mata semua hitam2 dek celak, bibir merah dek lipstick memang macam anak patung la. Rajin pulak korang make-up macam tu kan?hehe agak-agak antara pakai make-up dengan berwudhuk, mana lebih cepat & senang? K la..saya tahu awak tahu y awak sendiri TAHU y awak tengah mendedahkan aurat awak pada orang yang tak sepatutnya. Janganlah jadi perosak iman kami. Terima kasih luangkan masa..salam =)  

Logout

Wallahu'alam~

Sunday, April 3, 2011

Nak Jadi Cikgu BIO!

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

En. Jani bersama pelajar-pelajar 'senget' 5 Arif 'o8...


Syuhada sering tidak fokus di zaman sekolah menengah. Terutama dalam kelas Chemistry kerana dia memang tak faham & susah nak faham. Padahal punca utamanya ialah dia malas nak faham. Hanya 1 subjek science yang diminatinya iaitu Biology! Ya..Biology! tapi bagi orang yang tak minat biology, perkatan biology itu akan disebut dengan Biol Lagi..sangat kejam! Tapi kelakar..sebut tentang kelas Chemistry, En. Jani guru yang mendidik dengan amat sempoi dah kenal sangat dengan Syuhada yang kuat main dalam kelas. Berangan je!


En. Jani : Faham tak semua apa yang saya ajar ni?
Murid-murid 5 ARIF : faham….tak faham..faham..tak faham…
Seringkali En. Jani itu dipermainkan oleh pelajar 5 Arif terumata oleh pelajar-pelajar yang kuat mengusik. Nesan, Naga, Chintu, Chris, Joshua, Sok Moi, Simran, Mahvin, Monica, Fatin, Khairul, Syuhada & ada lagi beberapa pelajar. Ada juga pelajar yang sangat baik tekun & taat pada En. Jani iaitu Isaiah, Anis, & beberapa lagi orang pelajar 5 Arif.

En. Jani sedang mengajar di depan. Syuhada pula buat muka ‘blur’. Kemudian En. Jani berhenti dari terus memperjelaskan tentang topic pada hari itu. Dia bertanya.

En Jani : Syuhada, kau faham tak ni? Cikgu tengok blur je muka tu.
Semua murid menumpukan pada Syuhada. Ada suara-suara yang sedang gelak sebab tetiba je Syuhada kena attack. Semua seolah memahami Syuhada memang suka blur dalam kelas Chemistry. Al-maklumlah kelas 5 Arif memang sangat rapat ‘ukhwah’ mereka sampaikan boleh faham sangat dah dengan perangai satu sama lain.

Dengan senyuman yakin bertambah-tambah confident Syuhada menjawab…
Tak faham la cikgu…

Semua gelak…dah faham sangat dah tu…

En Jani : ish ko ni..semuo bondo ko tak paham. Ko nak jadi pe ni syuhada?
Syuhada : Hehe..(gelak je dia tahu!)

Ada suara-suara sumbang menjawab “Syuhada nak jadi cikgu Bio sir..”
Syuhada membalas “Oi! Senyap la..hehe”

1 kelas 5 Arif tahu cita-cita Syuhada ialah ingin menjadi Cikgu Biology sehingga dilabelkan sebagai ‘pelapis’ Mdm Girly (guru biology mereka yang terkenal dengan cara mengajar yang unik & comel).

Sewaktu itu impiannya hanyalah ingin menjadi guru Biology kerana dia mahu orang lain juga meminati subjek Biology sebagaimana dirinya. Dengan izin Allah, Syuhada meneruskan pengajian di selatan tanah air dalam kursus Ijazah Sarjana Muda Sains (Biologi). Alhamdulillah mungkin Allah ingin mempermudahkan urusannya.

Namun…suatu malam bertarikh 23/3/2011, Ustaz Muhajirih yang datang ke kolej kediamannya untuk memberi sedikit perkongsian bagi program Kuliah Maghrib Isya’ As-Sakinah telah memperkatakan tentang sekularisme. Sebenarnya budaya ‘plagiarisme’ itu diambil dari budaya barat yang telah pun menciplak tulisan para ulama’ Islam suatu ketika dahulu & mengaku bahawa karya ilmu itu datangnya dari mereka sedangkan pada hakikatnya ianya ialah karya ilmuwan islam yang agung. Sejak dikuasai barat, budaya sekularisme diterapkan dalam pendidikan. Sekularisme ialah budaya yang MEMISAHKAN AGAMA DARI URUSAN DUNIA. Ilmuwan Barat menafikan kekuasaan Tuhan dalam mencipta sesuatu kejadian di bumi. Segalanya berkenaan konsep tenaga. Newton’s Law sebagai contoh. Ada pula ilmuwan Barat yang menyedari tentang hakikat graviti atas muka bumi apabila epal terjatuh atas kepalanya ketika tidur di bawah pokok & segalanya itu dikaitkan dengan konsep tenaga SEMATA-MATA. Tidak ada langsung yang mengaitkan dengan kekuasaan Allah (Tuhan). Nasib baik lah epal yang jatuh atas kepala ilmuwan barat itu. Kalau duduk di Tanah Melayu, jatuh pula durian atas kepala, tak tahu pula lah konsep tenaga apa yang ingin di’cipta’nya. Memang benar lah daripada kecil sehingga kini, subjek Sains yang dipelajari tidak langsung dikaitkan dengan kekuasaan Allah (Tuhan) sedangkan telah termaktub dalam Al-Quran segala proses kejadian bumi & semesta alam ini. Allah telah menerangkan di dalam Al-Quran bagaiman kejadian bumi & langit, pembentukan hujan, proses kejadian manusia & sebagainya. Telah lengkap konsep Sains dalam Kitab Suci Al-Quran itu.

Kini Syuhada sedar bahawa cita-cita ingin menjadi cikgu Biology bukanlah suatu mainan. Kini dia bertambah tekad & serius untuk mencapai cita-citanya kerana dia ingi membuat perubahan dalam cara mengajar Biology pada pelajarnya. Dalil-dalil Al-Quran tentang setiap kejadian & proses sains akan dijadikan sebagai pembuka kelasnya. Syuhada juga akan cuba mencari ayat-ayat dalam kitab suci agama lain yang menerangkan tentang proses & kejadian sains agar pelajarnya yang beragama lain tidak merasa kekok. Namun yang pasti dalil-dalil (bukti-bukti) dari kitab Al-Quran takkan diabaikan & menjadi satu kewajipan kerana Al-Quran itulah panduan lengkap bagi manusia di kahir zaman. Semoga konsep pengajaran & pembelajaran di Malaysia akan kembali kepada fitrah dan tidak lagi mengikut budaya sekularisme semata-mata selepas ini…aminnnn~

p/s : kpd rakan-rakan 5 Arif yg dah tercampak jauh meneruskan perjuangan sbg penuntut ilmu, teruskan perjuangan korang. Sangat rindulah 5 ARIF batch ’08! =)

Learn through Laughter
Wallahu'alam~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...