Friday, March 18, 2011

Nak Aku DUDUK ATAS RIBA kau ke?!

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...


Tak dinafikan kemudahan yang diberikan kepada pelajar UTM agak baik. Paling penting perkhidmatan bas yang disediakan memudahkan pelajar yang memang tiada kenderaan untuk pergi ke mana-mana dalam kawasan UTM tercinta.

Kempen ‘Say No to Bonceng’ yang pernah dijalankan di UTM membuahkan hasil yang amat memberangsangkan kerana pada pandangan sendiri, memang sangat susah nak nampak lelaki & perempuan naik 1 motor di UTM. Hebat kalian!

Naik motor bersama (bukan muhrim) memang dah terang-terang nampak kurang manis kan? Tapi kalau naik bas…ada ke isu ‘kurang manis’ ni??

Eh..pastilah ada! Kerana setiap sesuatu di atas bumi Allah ini pasti ada kelebihan & kekurangannya. Lelaki & perempuan sudah diciptakan Allah untuk saling tertarik antara 1 sama lain. Fitrah! Biarpun kalian berkawan baik, haruslah dijaga batasnya. Allah menetapkan batas pergaulan antara lelaki & perempuan bukannya untuk menunjukkan yang Islam itu mengongkong tetapi ialah kerana Allah lebih mengetahui perihal hambaNya. Bayangkan jika tiada batas pergaulan yang Allah tetapkan untuk hamba-hambaNya..apa yang akan terjadi???

Waktu itu nanti, tidak hairanlah kalau keluar kata-kata “bini kau bini aku. Laki kau laki aku.” Ataupun dah terlanjur melakukan pelbagai perkara terkutuk bersama tetapi alasan yang diberikan ialah “ala..kawan aku je pun..takde pape la..

Allah menetapkan syariat untuk hambaNya ialah sebagai tanda betapa kasihNya Allah pada kita. Jadi, kita sebagai hambaNya mestilah mengikut syariat yang ditetapkan & usaha sebaik mungkin untuk masih lagi menjunjung syariat Allah. Mentaati perintah Allah, menjauhi larangan Allah.

Namun…ada perkara yang perlu didedahkan di sini. Betapa sakitnya mata melihat ‘kebebasan’ mahasiswa dalam memanfaatkan kemudahan yang diberikan. Tidaklah menyalahkan sepenuhnya mahasiswa yang tidak menjaga batas pergaulan antara sesama bukan muhrim kerana mungkin mereka tidak tahu…(Meh sini nak bagitau…try search tentang ikhtilat..penting!!! :D ) atau mereka buat-buat tak tahu dengan alasan “ala..bukannya luak apa pun kan…”. Namun tidaklah juga menyalahkan sepenuhnya pihak atasan yang terlibat kerana mungkin telah ada usaha yang dijalankan. Walau apa pun, perkara ini perlu diambil serius! Biar kecil tapi kesannya besar! Jadi...pihak yang BERKUASA, diharap boleh mula menjalankan kewajipan anda...insyaAllah~ ;)

"Barangsiapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran, maka ubahlah kemungkaran itu dengan tangannya(kuasa). Jika tidak sanggup (mengubah dengan tangan) maka ubahlah dengan lisannya. Jika (dengan lisan) masih belum mampu juga, maka ubahlah dengan hatinya. Dan ini adalah selemah-lemah iman." (HR.Muslim


Di bawah ini diletakkan gambar sebenar mahasiswa di dalam bas. Buatlah tafsiran dengan apa yang anda lihat. Dari mata turun ke hati. Tapi sebelum turun ke hati, singgah dulu di otak supaya akal yang Allah kurniakan pada kita dapat berfungsi dengan baik. InsyaAllah~



Wallahu'alam~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...