Sunday, February 13, 2011

Ada Hati Nak Dakwah Orang Konon!

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...



Di tengah petang..Bob sedang bermain bersama kawan-kawan yg lain..main futsal je..datang Pocoyo si comel menyapa.


Pocoyo: Salam bob!
Bob : eh..pocoyo..kau nak suruh aku bla dari sini ke apa?
Pocoyo: kenapa kau cakap macam tu?
Bob: kalau bagi salam macam tu maksudnya untuk selamat tinggal..haa
Pocoyo: Habis tu nak bagi salam macam mana?
Bob : sekurang-kurangnya bagi lah ‘As Salam’..tu yang paling ringkas..
Pocoyo: Owh..as salam bob..baru tau ni..hehe
Bob : waalaikumussalam w.b.t pocoyo..takpelah..bila dah tahu tu, amalkanlah..

Datang Giant menyampuk…

Giant : Oi Bob! Eh..silap Ustaz Bob..
Bob : erk..terperanjat aku..kau ni kenapa? Tetiba je woi-woi..cubalah bagi salam ke..
Giant : eh..silap plak jumpa ustaz kan..Assalamualaikum..
Bob : eh..macam tu plak..waalaikumussalam warahmatullah..
Giant : aku dengar cite kau dah jadi pendakwah sekarang..ustaz la senang cerita..
Bob : Eh..tak la..biasa-biasa je..
Giant : Kiranya kau dah jadi orang hebat la sekarang ni?hahahaha
Bob : ……… (Bob membisu..hanya mampu tersenyum..dia tahu Giant sedang ‘perli’..Alhamdulillah terucap dalam hatinya)

Giant terus berlalu pergi..

Pocoyo : Bob..kau daie(pendakwah) la ni ye?
Bob : Kita semua pendakwah la pocoyo.
Pocoyo : Eh..aku tak la..kenapa kau cakap kita semua pendakwah?
Bob : Sebab..hukum berdakwah itu wajib atas semua orang..sebab berdakwah tu untuk mengajak orang ke jalan yang benar..jalan yang mentaati Allah..dalilnya…

“Barangsiapa daripada kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya, sekiranya ia tidak mampu, maka hendaklah ia mengubah dengan lidahnya, maka sekiranya ia tidak mampu juga hendaklah ia mengubah dengan hatinya, maka ia adalah selemah-lemah iman.”
[Hadith Riwayat Al-Tirmizi]

Pocoyo : Tapi aku rasa tak layak la..diri aku pun terkontang-kanting..nak dakwah orang..hehe
Bob : Sebab kau masih terkontang-kanting la kau kena berdakwah..semoga kau dapat meluruskan diri kau..berdakwah pada diri pun dikira dakwah..
Pocoyo : Macam mana nak berdakwah pada diri?
Bob : Mujahadah melawan nafsu..untuk ikut suruhan Allah & tinggal larangan-Nya..benda itu bukan mudah..sebab tu kita kena kuat..
Pocoyo : Kenapa kita kena berdakwah? Tak cukup ke ustazah-ustazah..ustaz-ustaz kat sekolah tu?
Bob :  Lawak la soalan kau..hehe asal bab-bab agama je mesti nak kaitkan dengan ustaz,ustazah kan? Salah konsep tu..kita kena berdakwah sebab….

Yang pertama…kita nak tegakkan agama Allah..agama Islam..kalau bukan kita yang tegakkan, nak tunggu siapa lagi? Takkan yahudi pulak kan?
Yang kedua…kita nak selamatkan ummah kita..sebab berdakwah itu juga maksudnya mengajak ke arah kebaikan..mencegah kemungkaran..sebab bila Allah dah murka, Allah boleh timpakan balasan kepada semua orang..tak kisahlah beriman atau tak..macam Tsunami di Acheh tu..semua orang rasa..
Yang ketiga..kita nak perangi golongan munafik..golongan ini bahaya kerana ia berpura-pura..tapi mereka tetap hamba Allah..
Yang keempat..kita nak mewarisi jalan Rasulullah SAW..hidup baginda hanya dihabiskan untuk berdakwah..hebatnya baginda dalam berdakwah..kalau baginda tak berdakwah, mungkin sekarang kau ialah Buddha & aku ialah hindu..yang pasti kita bukan orang islam..huhu sebab tu kia kena berdakwah supaya islam itu jua dapat diwarisi oleh generasi yang kemudian..kesian pada mereka jika tak kenal apa itu islam..

Pocoyo : tapi aku perasan kadang-kadang pendakwah pun suka nak hina-hina orang..mulut macam longkang la senang crite..
Bob : Amboi kau..macam longkang ye..hehe sebenarnya kita tak boleh hina orang..hina sahabat pun tak boleh..memang sahabat kita ada buat dosa..sebagai contoh, dia rajin beribadat tapi couple..kita jangan hina dia macam-macam sebab yang cipta dia ialah Allah..jika kita hina dia, bermakna kita menghina ciptaan Allah..& sama lah ertinya kita menghina Allah..nauzubillah~

Kita jangan menilai keburukan seseorang tu..jika dia ada buat kebaikan, kita doakan semoga dia istiqomah..jika dia ada wat maksiat, kita tengok diri kita balik..muhasabah diri dulu..ada tak kita buat maksiat sama macam maksiat yang dia buat? Kalau ada, kita ubah diri kita dulu..then baru ubah orang lain..sebagai pendakwah kita kena banyak berlapang dada & berprasangka baik..kerana kita semua lemah..sebab tu kadang-kadang dakwah tu tak menjadi sebab pantang tengok orang wat salah terus nak caci, nak perli..kalau macam tu, macam mana la orang yang nak didakwahkan boleh terima cara kita..dia bukan malaikat suci dari dosa kan..sebab tu ada turun naiknya..iman kita ni sebagai pendakwah pun bila-bila masa je Allah boleh tarik..haa

{P/s : walaupun pada hakikatnya kita ialah manusia..namun, janganlah jadi manusia biasa..kerana manusia biasa itu ialah manusia yang biasa-biasa..kita cuba jadi manusia luar biasa..pupuk diri dengan rasa kehambaan pada Allah..hamba Allah ialah mereka yang sedar hakikat diri mereka hina..mereka bukan malaikat yang suci dari dosa..jua bukan syaitan yang bahagia dalam dosa..tapi mereka ialah insan yang berusaha untuk mengelakkan diri dari melakukan dosa..jika sudak melakukan dosa, mereka akan bertaubat kepadaNya kerana walau sebesar mana pun dosa hamba itu, Allah yg Maha Pengampun & Maha Penerima Taubat tentu akan mengampunkannya..itu janji Allah..sama-samalah kita mengubah diri & keadaan sekeliling..insyaAllah..perlahan-perlahan..mujahadah utk berdakwah perlu seiring dengan muhasabah diri..wallahu’alam~}

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...