Friday, January 28, 2011

Malam Terakhir BERSAMAMU~

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang~




Mataku buka dari tidur yang lena..jam menunjukkan 4:00 pagi. Ku tutup kembali wajahku dengan selimut. Ku pejamkan mata. Tidurku rasa tidak cukup.

Sedarkah kamu bahawa kamu yang terjaga pada malam dini hari itu sebenarnya dikejut oleh Allah untuk kamu bangun bermunajat padaNya? Sedangkan hambaNya yang lain tidur, kamu yang dipilih untuk bangun bermunajat padaNya? Alangkah untungnya dirimu…

Bingkas ku bangun! Astaghfirullahulazim

Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkanku selepas mematikanku dan kepadaNya lah tempat kembali.
Ku capai tuala. Rapi ku letakkan tuala di atas kepala menutup auratku dari yang bukan muslimnya walau tika itu hanya aku yang berjaga. Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim..ku pusingkan tombol pintu sesenyap mungkin takut mengganggu tidur rakan-rakan yang lena. Melangkah kaki ke bilik air. Hanya bunyi tapak kakiku yang kedengaran.

Setibaku di bilik air..melangkah masuk kaki kiriku terlebih dahulu…
Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada segala kekotoran & kekejian”…

Aku mandi keranaMu ya Allah…
Ku berwudhuk..
Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah yang Esa & tiada sekutu bagiNya & aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hambaNya & utusanNya. Ya Allah, jadikanlah aku termasuk golongan orang-orang yang bertaubat & jadikanlah aku termasuk golongan orang-orang yang suci.

Kaki kananku melangkah dahulu keluar..
Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan apa yang menyakitkanku & menyihatkanku”..

Melangkahku semula ke bilik..
Segala puji bagi Allah yang memberi pakaian ini kepadaku & memberiku rezeki dengannya tanpa daya & kekuatan dariku.

Ya Allah, Engkau telah mencantikkan kejadian diriku, maka cantikkanlah juga akhlakku.

Ku bentangkan sejadah menghadap kiblat. Serba putih tubuhku berdiri tegak atas sejadah. Suasana dini hari yang benar-benar sunyi menimbulkan rasa hanya aku & diriNya. Mula sebak dadaku mengenangkan hinanya diri. Ku gagahkan jiwa…sekarang waktu untuk kau bersamaNya wahai sayang…aku memujuk diriku sendiri…selesai solat sunat tahajud…Alhamdulillah…

Ku bangun lagi. Solat sunat taubat inginku persembahkan padaNya. Sungguh kali ini tak tertahan lagi. Basah sejadahku tika sujud mengenangkan betapa hinanya diri…ku titipkan doa….

Ya Allah tuhanku…aku..hambaMu yang paling hina…benar-benar jijik…penuh dengan dosa…ampunilah segala dosaku ya Allah…tiada lagi ku dengar suara yang lain. Hanya aku disini yang benar-benar memohon ampun padaMu…aku penuh dosa…sehinggakan bergelar hambaMu sekalipun ku rasakan tidak layak…Ya Allah..Engkau datangkan aku dari keluarga yang terbaik untukku..& Engkau memilih aku menjadi pejuang agamaMu..layakkah aku ya Allah??? Darah dagingku ini belum tentu halal haramnya & Engkau memilih aku menjadi pejuang agamaMu..layakkah aku ya Allah??? Engkau datangkan aku dari suasana yang penuh maksiat & Engkau memilih aku menjadi pejuang agamaMu..layakkah aku ya Allah??? Engkau datangkan aku dari suasana yang berpecah-belah & Engkau memilih aku menjadi pejuang agamaMu..layakkah aku ya Allah??? Engkau datangkan aku dari suasana yang penuh kebencian & Engkau memilih aku menjadi pejuang agamaMu..layakkah aku ya Allah??? Engkau datangkan aku dari suasana penuh penderhakaan & Engkau memilih aku menjadi pejuang agamaMu..layakkah aku ya Allah??? Engkau datangkan aku dari dunia yang kurang kasih sayang malah penuh dendam & Engkau memilih aku menjadi pejuang agamaMu..layakkah aku ya Allah??? Tidak pernah ku pinta kebahagiaan..melainkan kesejahteraan keluarga dunia akhirat..tidak pernah ku pinta harta menggunung tinggi..melainkan kecukupan dalam segala hal biarpun sedikit..tidak pernah ku pinta timpakan balasan untuk mereka melainkan petunjuk & hidayatMu untuk mereka..tidak ku persoalkan kenapa sebegini yang kau berikan kerana aku tahu Engkau lebih tahu apa yang terbaik untukku..lemahnya iman hingga kekadang tenggelam aku dalam lembah maksiat di sekelilingku..hinanya aku ya Allah..aku bermohon..walau apa yang terjadi pada diriku, jangan biarkan aku jauh dariMu walau kadar sekelip mata atau yang lebih singkat dari itu..kerana hanya diriMu yang ku ada…hanya keredhaanMu yang ku damba..kerana ku sedar akan tiba saatnya..saat untuk aku berperang dengan mereka…mereka yang ku sayang sepenuh hati…mereka yang mengajarku mengenal diriMu..kerana ku sedar kan tiba saatnya..saat tiada lagi apa yang tinggal di sisiku melainkanMu..

Basah kain telekungku…terkulai ku layu atas sejadah..
Andai nyawaku Engkau inginkan kembali, ambillah..dalam keadaan aku syahid padaMu..Tiada Tuhan yang berhak ku sembah melainkan Allah..Muhammad itu pesuruh Allah..

Azan subuh bergema..
Sesak dada…
semput nafasku…
sakitnya ya Allah…
amat sakit ya Allah…
perlahan mataku terpejam..

……………………………………………….


Ku lihat jasadku terkujur layu atas sejadah..ku terpaksa pergi kerana diri ini milikNya..Dia telah memanggilku..maaf untuk segala yang belum tertunai..datangnya diriku dari Dia..pulangnya aku jua padaNya…

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...