Thursday, December 29, 2011

Mengubah PARADIGMA dakwah MAHASISWA

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.




Alhamdulillah..syukur kita disibukkan dengan Islam. Harus ke atas kita untuk mengubah paradigma tentang 'sibuk'. Allah Maha Memerhati Maha Mengetahui tentang ke'sibuk'an kita.


Generasi tarbiyah
* ibarat tunas, sentiasa berkembang.
* muhasabah diri kita tentang perubahan diri sebelum, selepas ditarbiyah
* hasil dari tarbiyah melahirkan hambaNya yang berpotensi dalam perjuangan.

Tabiat gerakan dakwah
* mesti berkembang
* fasa dakwah yang berbeza;
(1) Ashabul Kahfi [309 tahun tidur]
- pemuda beriman
- dikelilingi suasana menekan
- mengamalkan agama secara rahsia
- menyembunyikan keimanan kerana berdepan dengan pemerintah yang sangat zalim
- berhijrah ke gua

= gerakan dalam hati - berani yakni tegar mempertahankan prinsip keimanan.
= gila mencari petunjuk - dengan hidayah mereka bertemu lalu mengikat persaudaraan

(2) Nabi Musa a.s - Bani Israil
- dakwah semakin berkembang
- Nabi turun di lapangan ummah
- pertentangan demi pertentangan
- dakwah berkembang menunjukkan potensi demi potensi
- kelemahan Nabi ; tidak petah berbicara lalu baginda berdoa supaya didatangkan pembantu untuknya. Allah lalu menurunkan Nabi Harun yang petah berbicara.

= jemaah semakin kehadapan
= melihat pada potensi masing-masing dalam gerak kerja Islam

(3) Thalut & Jalut
- atas kesedaran iman, mereka melantik ketua untuk bergerak kerja bersama.
- mereka dipersoalkan adakah BENAR mereka ingin berjuang? mereka mengatakan ya!
- apabila seruan jihad telah sampai, hanya segelintir yang menyahutnya.
- Bani Israil seolah-olah hangat-hangat tahi ayam.
- mereka faham mereka mesti berjuang, tapi mereka tidak turut serta berjuang.
- Jalut tidak puas hati terhadap kepimpinan di bawah Thalut kerana merasakan mereka lebih baik.
persoalannya;
; Allah telah memilih Thalut sebagai pemimpin.
; Keimanan - Thalut gilakan ilmu, menuntut ilmu.
; Thalut mempunyai tubuh badan yang sihat.
REALITI PERJUANGAN;
- tapisan demi tapisan yang Allah lakukan
- alasan demi alasan yang dapat kita dengar dari pejuang
- yang benar-benar komited akan diuji.

- Thalut yang komited diuji dengan sebatang sungai.
; majoriti tentera Thalut lemah dalam ujian yakni meminum air sungai iaitu larangan dari Allah SWT.
; hakikat perjuangan, kita sering diuji dengan kesenangan - berlebih-lebihan - akhirnya ramai yang tercicir.
; belajar dari golongan minoriti - OPTIMIS

- TIDAK melupakan hubungan kita dengan Allah SWT ; doa mohon diperteguhkan dalam perjuangan Islam

(4) Nabi Ibrahim a.s - super POWER
- jin, manusia, angin, burung-burung di bawah pemerintahan Sulaiman.
- agama sebagai sistem hidup
- apabila mendapat nikmat - ALHAMDULILLAH
- mukjizat baginda - faham bahasa binatang
- baginda mampu mengumpulkan tentera seluruh alam dalam keadaan tersusun.

= generasi kemenangan ; tersusun, kerjanya SMART.

Tuesday, December 20, 2011

Bersedia untuk REPEAT CLASS !!!

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...
Selawat & Salam ke atas baginda Rasulullah SAW, ahli keluarga baginda, para sahabat, sekalian umat yang menyambung perjuangan baginda..



“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya, ‘Bilakah datangnya pertolongan Allah?’ Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah ini amat dekat.” (Al-Baqarah: 214)





Tajuk kontroversi habis! ^_^
Semester 3 aku kali ini agak teruk kerana aku sering tidak hadir ke kelas dek sakit yang ku alami. Jadi, sejujurnya prestasiku menurun mendadak. TERUK. Hanya itu yang mampu aku luahkan.

Namun, suatu hari ada seorang sahabatku yang membuka mindaku seluasnya. Katanya, dia akan dikenakan tindakan tatatertib dari pihak atasan kampusnya kerana sering tidak hadir ke kelas. Dia mengatakan padaku bahawa dia sering tidak hadir kerana ada program bertindih dengan waktu kelas. Dia tidak hadir sebanyak 3 kali kelas sahaja tapi namanya sudah ada pada dekan & perlu memberi alasan tentang ketidakhadirannya ke kelas jika tidak dia harus meREPEAT kelas itu. Subhanallah...

Astaghfirullah..aku muhasabah diri kembali...aku sering tidak hadir ke kelas malah lebih dari 5 kali kerana sakit yang ku alami & berkemungkinan besar aku juga harus repeat subject yang aku ambil sem ini. Aku sangat segan dengan sahabat ku itu. Kami sama-sama akan repeat subject tetapi dia repeat kerana gerak kerjanya, aku pula kerana sakit. Sungguh ketara bezanya.

Apakah (orang-orang) yang memberi minuman kepada orang-orang yang mengerjakan haji dan mengurus Masjidilharam, kamu samakan dengan orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian serta berjihad di jalan Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah. Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim.

Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah, dengan harta dan jiwa mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah. Mereka itulah orang-orang yang memperoleh kemenangan.

-Surah At Taubah : ayat 19, 20-

Difikirkan semula...repeat bukan bermakna hidupku sampai pada penghujungnya. Tapi ia adalah pemula kepada suatu bentuk kehidupan yang sentiasa dalam kesungguhan mengikut kemampuan.

Belajar di muka bumi Allah bukan untuk lulus subjek tetapi untuk redhaNya. Jika benar Allah redha dengan keberadaanku di kampus ini dengan lebih lama & lebih sukar, aku sebagai hambaNya yang lemah harus redha.. ^_^

p/s; ALHAMDULILLAH sahabatku itu tidak perlu repeat CLASS kerana prestasinya yang cemerlang walaupun sibuk dalam bergerak kerja kerana ISLAM. Allah maha melihat, maha mengetahui...semoga sem hadapan kesihatanku kembali pulih sepenuhnya agar syiar perjuangan sebenar di kampus tertegak iaitu AKADEMIK.

Sunday, December 18, 2011

Bahagia dalam USRAH

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...


USRAH yang dimaknakan keluarga benar-benar memberi kesan di hati. Asal diriku ini ialah dari latar belakang yang sangat jauh dari Islam terutama dari Allah SWT.



Namun, di zaman matrikulasi...segalanya berubah sedikit demi sedikit...
pemakaian stokin, tudung bawal yang jarang itu dilabuhkan sedikit, hingga aku ialah aku yang sekarang...

USRAH yang mendidik diri ini sebegini. USRAH yang mengajar aku melihat dunia ini dari pandangan TARBIYAH.

TARBIYAH ialah didikan berterusan yang mendekatkan aku dengan Allah SWT. Setiap detik kehidupan ini ialah bentuk tarbiyah. Setiap masa aku harus sedar yang aku sedang ditarbiyah biar suka duka menimpa aku.

Kuasa TARBIYAH mendekatkan aku padaNya walau kadangkala aku merasakan lemah menerima TARBIYAH dari Allah SWT. Tapi itulah fungsi TARBIYAH. Mendidik diri ini agar lebih kuat agar aku mampu berdiri di muka bumi ini sebagai KHALIFAH ALLAH yang sememangnya Allah SWT ciptakan untuk DAKWAH.

DAKWAH ialah menyeru seluruh umat dunia ini ke arah pengabdian kepada Allah SWT semata-mata. Selagi ada kemungkaran, DAKWAH itu wajib dijalankan supaya tiada yang tertinggal. DAKWAH mengajak orang ke arah kebaikan, mencegah manusia dari melakukan kemungkaran. DAKWAH inside-out. Segala apa yang masih Allah SWT pinjamkan kepada kita, kita gunakan sebaiknya untuk berdakwah. Biar sekalipun usaha kita sangat kecil di pandangan mata manusia seperti contoh senyuman dan salam sesama muslim tika bertemu.

Namun, aku sedar bahawa kadangkala aku tidak mampu untuk berdakwah sendirian. Aku perlukan sokongan. Perlukan sahabat. Perlukan JEMAAH. Berdakwah melalui JEMAAH lebih hebat impaknya. Mungkin kerana sejak di zaman sekolahku, aku lebih terdedah dengan kepimpinan maka Allah SWT menempatkan aku dalam JEMAAH yang lebih tegar melahirkan pemimpin Islam. Benar, aku bukan datang dari basic sekolah agama, tapi melalui JEMAAH yang aku intima' (gabungkan diri), aku belajar banyak benda. Organisasi ; aku didedahkan bagaimana mengurus organisasi kerana Islam bukan hanya agama yang menjadikan seseorang lebih baik tapi juga mendedahkan bagaimana mentadbir sesuatu seperti Rasulullah SAW mentadbir Madinah. Akidah ; aku terdedah dengan pelbagai majlis ilmu yang memberi lebih pemahaman tentang akidah & fungsiku sebagai khalifah Allah SWT. Akhlak, Ukhwah, Ibadah ; segalanya ada dalam JEMAAH ini kerana JEMAAH ini berteraskan ISLAM SEMATA. Program tarbiyah (tamrin) yang sering aku sertai memberi aku lebih jati diri sebagai umat Islam yang mengamalkan Islam dalam diriku. ISLAM ITU SYUMUL + MUDAH. Dakwah inside-out. Itu peganganku...kerana aku tidak mampu menjadi sehebat sahabat-sahabatku. Jadi, apa yang ada dalam diriku aku cuba keluarkan untuk orang di sekeliling.

Dengan izin Allah SWT, aku diberi amanah untuk menjalankan usrah bersama adik-adik di kampusku. Mereka seronok. Aku mempunyai lebih dari satu kumpulan adik usrah. Kumpulan adik usrah di kolej kediamanku terdiri daripada lebih dari 20 orang. Susah menjaga mereka kerana ramai tapi Alhamdulillah mereka pandai jaga diri & setiap kali usrah, mereka sangat happening. Kumpulan yang lain berada di kolej lain pula seramai 7 orang. Ada suatu hari, aku menjalankan usrah bersama kumpulan yang lebih kecil itu iaitu 7 orang namun hanya 2 orang yang dapat join usrah pada malam itu kerana yang lain ada urusan lain.

USRAH itu hebat bagiku kerana adik-adik ini LUAR BIASA. Aku memulakan usrah pada jam lebih kurang 9 malam. Di bawah pokok besar, kami duduk dalam kegelapan malam namun diterangi lampu jalan. Aku tidak menyangka usrah kami pada malam itu sangat lama sehingga jam 2 pagi. Subhanallah...perasaan luar biasa aku rasakan apabila aku menyedarinya. Selepas jam 2 pagi itu, aku meluangkan masa bersama seorang adik usrah yang sangat lapar pada waktu itu. Kami pun mengeteh di luar UTM hingga jam 4 pagi..hehe Borak-borak dengan adik usrah tentang macam-macam perkara termasuk luahan hatinya berada dalam usrah, jemaah & sebagainya.

Sejak itu, aku sedar yang aku menyayangi adik usrahku seperti adikku sendiri. Aku akan menjaga mereka sebaiknya. Ada sahabatku yang menginginkan adik usrah ku menjalankan tanggungjawab yang berat. Adik usrahku meluah rasa. Aku berjanji pada diriku akan menjaga mereka sebaiknya kerana aku sedar mereka hanyalah manusia biasa. Mereka lebih tahu kemampuan mereka. Islam tidak menang melalui KUANTITI jika tiada KUALITI.

USRAH itu best! ^_^

Saturday, December 10, 2011

JOM senaraikan segala MASALAH dalam hidup kita!

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...



Dalam meniti sebuah perjalanan bernama KEHIDUPAN tentu banyak masalah y melanda hidup hingga kadang-kala rasa putus asa itu menghampiri. Jadi..mari kita senaraikan segala masalah dalam hidup kita..bermula dari sekarang;

1.____
2.____
3.____
4.____
5.____
6.____
7.____
8.____
9.____
10.___

Tambah la lagi hingga beratus atau beribu kalau ada.. ^_^

SEKARANG, mari kita senaraikan berapa banyak nikmat yang masih kita peroleh hingga kini & berapa kali sudah kalimah Alhamdulillah (segala puji bagi Allah SWT) sudah kita ucapkan? ^_^

JADI, bersyukurlah~


p/s; terpesona dengan cerita baru di TV3...perwatakan biasa yang menampilkan keindahan & kemudahan menutup aurat dalam Islam. Ditambah lagi serinya dengan keberanian masuk meminang sejurus selepas si gadis tamat belajar SPM kerana mengikut kehendak gadis yang tidak ingin didekati dengan cara tidak manis spt usha-usha yang sia-sia..cukup lengkap cantiknya kerana si gadis itu berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara kerana kebijaksanaannya biarpun hanya gadis kampung. FOKUS + ALHAMDULILLAH.. ^_^

Sunday, November 6, 2011

Kualiti Petugas Islam

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...


Petugas Islam vs Bertugas dengan Islam


Soalan itu yang diajukan pada diri apakah beza antara Petugas Islam & Bertugas dengan Islam.
Jawapan dari diri yang serba jahil ini ialah bertugas dengan Islam bermaksud cara dia menjalankan tugas ialah mengikut cara Islam manakala petugas Islam ialah segalanya yang dilakukannya mengikut Islam.
Jawapan sebenar dari kak naqibah diri ialah petugas Islam merupakan insan yang menggunakan keseluruhan perkara yang ada padanya untuk Islam tetapi bertugas dengan Islam bermaksud menjalankan tuntutan itu mengikut cara Islam berasaskan itu sebagai tugasnya sahaja.



Islam yang SYUMUL


Syumul itu bermaksud SELURUH. Islam yang SYUMUL bermaksud Islam itu bersifat dengan sifat MENYELURUH. Segala aspek kehidupan manusia itu terdapat dalam Islam. Ekonomi, sosial, kebajikan, pendidikan, dakwah, SEGALANYA terangkum cantik dalam Islam. SEGALANYA itu termasuklah POLITIK.

POLITIK yang KONTROVERSI


Politik dikatakan isu kontroversi. Pandangan intelek pun mampu berkata "jangan dicampurkan politik dengan agama."
Subhanallah...apakah yang dimaksudkan dengan politik jangan dicampurkan dengan agama sedangkan dalam agama itu sendiri terangkum cantik tentang POLITIK.
Politik Islam sangat mementingkan tuntutan Islam & suruhan Allah. Perlembagaannya ialah Al-Quran & As-sunnah kerana sesungguhnya itulah panduan utama dalam Islam. Perlembagaan daripada pemikiran manusia seperti pelbagai undung-undang yang ada kini bukti politik kini membelakangi Islam kerana menolak syariat yang diturunkan Allah SWT.



"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kamu menjalankan hukuman qisas (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh." 


TAPI, apakah hukum yang kita gunakan sekarang untuk menjalankan hukuman ke atas pembunuh? Sekadar hukum gantung sampai mati. Sedangkan Islam mengatakan kita wajib membunuh balik SERUPA dengan cara mangsa itu dibunuh oleh pemangsa. Di mana akan timbul pengajaran jika menggunakan hukum mengikut akal manusia? Sedangkan Allah sudah berfirman bahawa hukuman yang diberikan-Nya itu bertujuan untuk pengajaran. 

SANGAT MENYEDIHKAN melihat ramai umat Islam yang berpeluk tubuh melihat Islam itu tidak diamalkan sepenuhnya dalam Malaysia. Lebih menyedihkan ada golongan tertentu yang membawa imej Islam yang baik tetapi mereka jualah yang termasuk dalam golongan yang mempersoalkan hukum hakam Allah. Semoga aqidah mereka masih terpelihara..aminnn ya Rabb~

Aqidah yang SAHIH

"Isu aqidah pun tak settle lagi" Itu antara kata-kata manusia yang sering menolak usaha menegakkan Islam di bumi Malaysia. Hanya yang mampu dikatakan, "kasihan..mereka belum tahu.." InsyaAllah nanti hidayah itu akan sampai pada mereka.


Faham tak apa maksud aqidah???



[Surah Al-Baqarah : 256]
Tidak ada paksaan untuk (memasuki) Islam ; Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Thagut & beriman kepada Allah, Maka Sesungguhnya Ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat Kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Tali yang amat kuat yang tidak akan putus bermaksud keimanan & keyakinan kita kepada Allah yang tidak ada ragu-ragu padaNya.  Itu maksud aqidah yang mudah untuk difahami. Jadi, sekarang mari bersama-sama bertanya pada diri apakah usaha kita tidak mengambil peduli tentang hukum Allah itu sebagai bukti kita ini beriman kepada Allah? Lebih teruk lagi jika kita menghalang tertegaknya hukum Allah di bumi ini. Naud'zubillah..

Jika kita faham dengan apa itu ISLAM, tentu...................... (pandai-pandailah sambungkan ayat itu mengikut siapa diri anda dalam Islam..penganut, pengkaji, penyokong, pembangkang Islam??? Wallahu'alam~)

p/s; sila pastikan dalil Al-Quran & As-Sunnah itu sentiasa meniti di bibir jika ingin berbicara mengenai Islam terutama mengenai perjuangan Islam kerana tanpa dalil, semua orang boleh berbicara & mengelirukan dunia..wallahu'alam~

Dia Tidak Salah

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...


Alhamdulillah berkesempatan untuk berkenalan dengan seorang kanak-kanak kecil yang istimewa berumur sekitar 3-4 tahun. Matanya bulat, bibirnya sentiasa dengan puting, tangannya sering mengusik tanda menyakat ajak bermain, senyumannya sangat manis. Hiba dada melihat wajahnya. Hanya yang mampu dikatakan, "Dia tidak salah..."

Dia ialah seorang yang istimewa...kerana dia lahir hasil perzinaan..dia anak luar nikah..terngiang-ngiang di ingatan bahawa hanya anak kandung sahaja yang berhak menerima sebarang warisan harta. Pernikahan anak luar nikah juga tidak boleh melalui wali rapat mereka seperti ayah atau datuk. Kasihan adik ini...

Islam yang bermakna sejahtera sentiasa menyediakan jalan terbaik untuk kesejahteraan umat Islam termasuklah aspek keturunan. Namun, umat Islam itu sendiri yang tidak mahu bersyukur hingga terlahirlah anak luar nikah seperti adik ini. Walaupun begitu, Islam mengajar penganutnya supaya saling membantu sesama muslim kerana muslim itu bersaudara. Itulah janji yang terpahat di hati, akan dibantu adik ini.

Dia sering menyakat. sering mengusik. sering menunjukkan permainan miliknya. segala macam perkara dilakukan. Faham benar bahawa segalanya itu ialah tanda dia mengajak bermain. Kasihan pada adik ini. Dia tidak mempunyai kawan/ teman sepermainan kerana dia hanyalah anak tunggal. Jadi, apabila bertemu dengan kawan baru, dia sangat teruja untuk bermain bersama.

Kakak : Adik dah sekolah?
Adik : Belum
Kakak : Bila adik sekolah?
Adik : Nanti..hari sabtu.
Hiba hati ini mendengar jawapan itu. Bagaimana pula dia mampu untuk bersekolah sedangkan kerakyatannya di bumi Malaysia pun tidak diiktiraf. Subhanallah...



Bila dipasangkan lagu 'Ya Allah', dia akan turut mengikuti melantunkan suara comelnya Ya Allah Ya Allah Ya Allah...


Kakak : Kat sini dia ada kawan?
Mak cik : Takde
Allahurobbi...kasihan budak kecil ini membesar tanpa rakan sepermainan..subhanallah...

Diluangkan masa bersamanya hingga jam 4.30 pagi untuk bermain. Akhirnya tidak mampu, terlelap jua atas sofa murah. Bila terjaga, ternampak dirinya senyum ke arah diri. Kembali menyulam mimpi dek kepenatan seharian. Keesokan harinya baru ketahuan bahawa dia tidur bermula jam 6.30 pagi. Apabila ingin melangkah pulang ke rumah, dia masih lagi tidur dek tidur lewat pada waktu sebelumnya.

Di rumah, tika petangnya satu mesej diperoleh tertaip...

"Adik bangun tadi, dia cari mana kakak? dia cari kakak tak jumpa, dia nangis. Dia ajak mama pergi rumah kakak. Petang ini pun dia ajak pergi rumah kakak. Dia takde kawan."

Subhanallah..sungguh hiba hati..kasihan adik ini...

Jauh di benak hati, biarpun dia mungkin tidak dihargai orang sekeliling tika besarnya nanti dek tidak sah lahirnya dia ke muka bumi ini, dia tetap akan dekat dengan diri. Semakin besar tanggungjawab diri...

p/s; Walau siapa pun dia, dia tetap hamba Allah yang disayangi...Ya Rabbi, peliharalah dirinya sebaiknya dalam acuan biah mulia..aminnn ya Rabb~

Thursday, November 3, 2011

Kekasih Hati Ini

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...



Ya Allah...alhamdulillah syukur atas segala nikmat yang Engkau berikan pada hambaMu ini..kekasih hati yang setia di sisi selama ini dari dulu insyaAllah selamanya berkekalan. Selepas mengadu suka duka, pahit manis kepadaMu...akan hambaMu ini adukan pada kekasih hatiku..biar dia tak punya ilmu penuh di dada, tetapi dia yang paling bijaksana. Biar dia tak datang dari suasana orang agama, tapi nasihatnya yang paling tersentuh pada jiwa. Biar dia tak segagah orang merdeka, tapi dia paling tabah menerima setiap ketentuan yang tertulis untuknya...Alhamdulillah...

Balik dari kepenatan seharian menjalankan tugas sebagai khalifah Allah yang perlu berinteraksi dengan makhluk Allah yang lainnya, wajah dia yang akan ku tatapi..disulami lagu indah bertajuk Kekasih dari Devotees...



Lirik lagu Kekasih Devotees

 Kasih telah terbina sebuah mahligai
Menjadi tanda Agungnya cinta kita
Kasih telah ku binakan sebuah istana
Menjadi tanda cinta sejati

Megah menghiasi taman kasih kita
Dan diringi haruman firdausi
Dikaulah permaisuri di hati suami
Penyejuk mata penenang di hati

Tapi angin yang mendatang
Bagaikan badai yang melanda
Kau pergi dulu tanpa menunggu ku
Kerna takdir ku relakan jua

Kekasih akan ku pahatkan doa ku
Di dalam lena dan jua jagaku
Kekasih akan ku sirami pusaramu
Dengan cinta sejati

Andai takdir kita bersama lagi
Ku ingin hidup bahgia bersama mu



p/s; Selagi masih sendiri ini, biarlah cinta ini hanya untuk dia...banyak pengislahan perlu ku lakukan, banyak keinsafan perlu disemaikan, banyak kesalahan perlu diperbetulkan, banyak kesusahan perlu dipermudahkan..segala ini yang Allah coretkan untuk diri yang lemah lagi hina ini, insyaAllah semoga tertunai segalanya demi redhaMu ya Ilahi..jika aku dipertemukan dengan insan yang menjadi sayap kanan perjuangan, biarlah sayapnya itu benar-benar kukuh untuk menerima segala dugaan ujian cabaran dari kehidupan insan yang lemah ini..aminn ya Rabb~

Sakit Merebah BUMI

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...


"Orang mukmin yang kuat lebih baik & dicintai Allah SWT daripada mukmin yang lemah" - hadis riwayat Bukhari & Muslim



Beberapa bulan menanggung beban lemah badan namun digagahkan jua untuk melakukan segala gerak kerja sehingga menafikan hak atas diri. ZALIM! Allah menegur dengan cara lembut melalui sakit kepala yang didatangkan, masih lagi DEGIL menafikan hak atas diri. ZALIM! Hingga akhirnya Allah menurunkan teguran keras. Jam 4 pagi, bangun dari tidur, dunia seakan berpusing, badan terasa selemah-lemahnya badan, perut yang seolah direnyuk tangan rakus, langkahan kaki yang tidak sekata. Digagahkan diri mengambil wudhuk. Berdiri tegak sedia tahajud.

"Solatlah mengikut kemampuanmu..."

Masih degil ingin meneruskan tahajud seakan gagah berdiri. Akhirnya puncak teguran Allah tiba! Rebah ke bumi. ALLAH..hanya itu terucap dalam lemah. Sungguh Allah Maha Pengasih, tidak dibebankan kepada hambaNya apa yang tidak mampu diterima hambaNya, jadi dibetulkan duduk sambil memohon kekuatan padaNya untuk bermunajat padaNya. Solatlah dalam keadaan yang mampu iaitu duduk.

Pertama kali seumur hidup, solat itu dilakukan secara duduk. Bukanlah menjadi kesalahan solat dalam keadaan duduk tapi terasa seperti hinanya diri kerana sering menzalimi diri hingga akhirnya Allah memberi teguran keras yang hanya dapat diterima dengan badan yang lemah selemahnya. Solat duduk itu menginsafkan, sungguh terkesan di hati, Tatkala yang lainnya berdiri tegak menghadap Allah, diri hanya mampu duduk dalam kelemahan. Allah, ampunkan segala dosa...

SAKIT ITU MENTARBIYAH
Sakit itu mengubah diri secara drastik. Tiada lagi tawa yang berpanjangan, fikiran yang melekakan. Hanya yang difikirkan ialah, "mampukah aku meneruskan lagi....?" Sikap diri yang gemar berceloteh meriuh suasana berubah menjadi pasif lagi terdiam kerana setiap kata dari bibir itu mampu memenatkan. Usrah setiap hari yang dijalankan penuh harmoni di surau kini sudah tiada sejak sekian lamanya dek melangkah ke surau pun tidak mampu, solat jua masih dalam keadaan duduk. Diri yang sering aktif gerak ke sana ke sini memastikan kelancaran gerak kerja kini perlahan langkahnya. Kerana setiap langkah itu mampu menumbangkan. Susut badan ketara menimbulkan lebih banyak persoalan dari rakan-rakan yang dekat disisi sungguh nampak jelas ketara diri itu sakit.

ALLAH MAHA MENGERTI
Setiap apa yang datang pada diri itu ialah apa yang atas kehendak Ilahi. Segala yang diuji itu oleh si DIA pemilik diri. Jadi..semakin kuat lah tautan hati & harapan padanya semoga dipasakkan dalam hati sentiasa dengan penuh rasa kehambaan terhadapNya..TIADA TUHAN YANG BERHAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH SWT & NABI MUHAMMAD SAW ITU PESURUH ALLAH SWT.

KASIH IBU AYAH MENEMANI
Semoga Allah merahmati mereka dunia akhirat...

p/s; jangan dinafikan hak atas diri...ZALIM itu DOSA! Taubat terpasak erat..mati sedang menanti~

Saturday, October 29, 2011

Persepsi Luaran memBANTUTkan/meMANTAPkan Perubahan Dalaman

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...



Antara perkara yang disoal oleh Abu Dzar kepada Rasulullah SAW ialah,

"Wahai Rasulullah SAW, apakah hijrah yang paling afdhal?"

Jawab baginda.."Hijrah yang paling afdhal ialah perbuatan meninggalkan maksiat."





Persepsi Manusia
Allah SWT tidak akan meletakkan kamu dalam ujian yang tidak mampu kamu hadapi. Termasuklah dalam bidang dakwah. Allah SWT tidak akan memilih kamu ditempatkan dalam bidang dakwah jika Allah SWT mengetahui bahawa kamu tidak layak.

Bidang dakwah ialah bidang yang luas. Penuh cabaran, penuh persepsi manusia. Persepsi manusia yang kadang-kala melemahkan jiwa juga merupakan antara cabaran yang menghiasi lembaran catatan kehidupan seorang pendakwah (daie). Kadangkala persepsi yang melemahkan jiwa itu datang dari mereka yang turut sama berjuang dalam medan yang serupa. Kerana itulah, JANGAN DIHIRAU SANGAT APA KATA MANUSIA JIKA KITA YAKIN ALLAH REDHA DENGAN KITA.




Perubahan Manusia

Biah yang menjulang jahiliyah sukar menerima biah yang menjulang Islam kerana ternyata berbeza antara jahiliyah & Islam. Tetapi, apabila petunjuk Allah SWT itu hadir...orang yang hebat di zaman jahiliyahnya menentang Islam akan menjadi orang yang hebat memperjuangkan Islam. Kisah Saidina Umar r.a membuktikannya. Saidina Umar r.a merupakan seorang yang sangat membenci Rasulullah SAW sebelum dia memeluk Islam. Dia tidak teragak-agak untuk membunuh anak perempuannya hidup-hidup kerana ingin menunjukkan keberaniannya. Dia sering mencabar & mencerca sahabat-sahabar Rasulullah SAW. Dek ketegasan beliau, Rasulullah SAW berdoa agar Umar diberi petunjuk & hidayah oleh Allah SWT. Alhamdulillah akhirnya Umar memeluk Islam & menjadi pejuang Islam yang tegar, hebat, cekal! Rasulullah SAW yang dahulu dibencinya telah menjadi insan yang paling disayanginya.




p/s; Berlapang dada lah menerima orang sekelilingmu biarpun jelas kelihatan akhlak buruk mereka di hadapanmu kerana jika engkau hanya mengharapkan orang baik di sekelilingmu, tidak perlu kau katakan dirimu pendakwah kerana tugas pendakwah ialah menyeru insan sekelilingmu kepada Allah biar sejijik & sehina manapun mereka...jika segalanya lillahitaala, kita takkan kisah apa orang kata biar kita bahagia mencari redha Allah dengan cara kita kerana biah kita & mereka mungkin berbeza tapi tujuannya tetap satu yakni menuju ALLAH SWT! ^_^

Tuesday, October 18, 2011

TAUBAT terpasak erat, MATI sedang menanti~


TAUBAT


Firman Allah SWT mengenai TAUBAT

1. Rasulullah s.a.w. bersabda, Seorang yang berbuat dosa lalu membersihkan diri (berwuduk atau mandi), kemudian dia solat dan memohon pengampunan Allah, maka Allah akan mengampuni dosanya.

Setelah berkata demikian Baginda mengucapkan firman Allah surah Ali Imran ayat 135 yang bermaksud, Dan orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun atas dosa-dosa mereka, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan keji mereka itu sedang mereka mengetahui.

2. ”Dan orang-orang yang tidak menyembah Ilah yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barang siapa yang melakukan yang demikian itu, niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa(nya), (yakni) akan dilipat gandakan adzab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina, Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; Maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Al-Furqon: 68-70)

3. Firman Allah dalam surah An Nisa ayat 17 hingga 18 yang bermaksud, Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera. Maka, mereka itulah yang diterima Allah taubatnya, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan tidaklah taubat itu diterima Allah daripada orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang antara mereka, (barulah) ia berkata, Sesungguhnya aku taubat sekarang. Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedangkan mereka di dalam kekafiran. Bagi mereka Kami sediakan seksa yang pedih.”



Definisi Taubat

Taubat berasal daripada perkataan taaba-yatuubu-taubatan, iaitu kembalinya seorang hamba kepada Allah s.w.t. daripada segala perbuatan dosa yang pernah dilakukannya.

Golongan sufi menjadikan taubat sebagai anak tangga pertama yang harus dilalui sebelum menaiki anak tangga seterusnya untuk mencapai ma’rifatullah (hakikat). Adalah sesuatu yang sia-sia jika seseorang hamba itu terus melompat ke atas anak tangga seterusnya seperti zuhud, warak dan sabar tanpa terlebih dahulu membersihkan dirinya daripada segala dosa yang pernah dilakukannya dengan cara meminta keampunan kepada Allah dan berjanji untuk tidak mengulanginya lagi.

Taubat harus dilakukan dengan segera tanpa menunggu ajal tiba, ini kerana taubat yang dilakukan ketika nyawa sudah di kerongkongan merupakan taubat yang sia-sia.

Hati yang bersih setelah bertaubat merupakan sumber kedamaian dan ketenangan. Melalui ketenangan itulah ia akan membantu kita mengatasi masalah hidup dan tidaklah lagi berasa dibebani dengan dosa-dosa silam. Justeru selagi nyawa dikandung badan, selagi pintu taubat masih terbuka, maka ambil kesempatan tersebut untuk kembali ke jalan Allah.

Sunday, October 16, 2011

Aku Dianjung Cinta~ *fake ^_^

Forum dianjung cinta Kolej 9






Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih… ^_^

Dengan keizinan Allah SWT, program yang diusahakan oleh sahabat-sahabatku iaitu Forum Dianjung Cinta berjalan dengan jayanya walaupun pada awal persiapan, segalanya seolah-olah mengundang rasa putus asa.

Alhamdulillah seperti yang dijanjikan, panel jemputan yang hebat itu hadir. Ada 2 orang panelnya. 2 2 hebat! ^_^


Walaupun aku mengikuti forum itu agak lambat kerana sebab-sebab tertentu, Alhamdulillah banyak input yang ku peroleh. Tak dapat dinafikan, tajuk itu buat aku semak jiwa sebenarnya..kerana topic itu tak lari dari baitul muslim..hehe Semak jiwa dengan baitul muslim?? Bukan semak la..Cuma agak kurang selesa. Ada orang dengar baitul muslim itu seperti indah je, tapi lain persepsi aku. Mungkin dari biah reality kehidupanku, aku tidak mengharapkan baitul muslim itu. Bagi aku orang-orang hebat sahaja yang layak berbaitul muslim, untuk orang seperti aku yang serba jauh dari ciri-ciri untuk berbaitul muslim itu merasakan hanya cukup mak ayah & adik-adik bersamaku kerana merekalah kekuatanku terutama mak.. ^_^

Erm…antara input penting yang aku dapat pada malam itu ialah…

1. Wanita itu dicari kerana 4 perkara

Cantik + harta + keturunan + agama.

Agama itu menjadi tiangnya. Kerana tanpa agama, cantik akan menjadi riak dengan kecantikannya, harta akan lupa pada tempatnya yang patut taat kepada suami, keturunan akan melahirkan umat Muhammad yang menyedihkan bukannya menggembirakan hati Nabi Muhammad SAW.

Walaupun tidak cantik, tiada harta, bukan dari keturunan yang baik, biarlah dirimu masih terus berusaha untuk menjadi insan yang beragama keranaNya… ^_^


2. Telinga berfungsi terlebih dahulu daripada mata

Tak percaya? Analogi yang mudah dari ustaz iaitu “time hangpa bangun tidoq, hangpa bangun sebab dengar jam loceng atau tengok jam loceng tu?”

Mestilah jawapan kita dengar jam loceng kan?hehe

Analogi yang kedua,

“Time nak tidoq, kita tutup mata kan? Tapi pejam la berapa lama pun…kalau tak dapat tidoq, memang tak dapat la tidoq. Kita still akan dengaq suara-suara orang duk bercerita. Tapi kalau hangpa dah ngantuk sangat, biaq pi la orang nak jerit ka…kalau telinga hang da tak dengaq papa, then mata hangpa akan tertutup dengan sendirinya. Tu yang mamai-mamai dengaq cerita pastu terus terlelap.”

Analogi yang ketiga,

“Baby dalam perut, mak depa sibuk duk letak headphone kat perut biaq anak depa dalam perut duk dengar lagu..kan? sebab pa? sebab telinga baby tu dah berfungsi dulu time baby tu dalam perut lagi.”


3. Anak hebat hasil dari pencarian si ibu yang hebat

Lihat para syeikh, lihat pula pada ibunya..hebat.. pernah ditanya pada si bapa bagaimana si bapa mendapatkan anak yang hebat, dijawabnya si bapa tersebut “bermula dari proses pencarian ibunya”.

So agak-agak amanah dalam perhubungan itu berat bukan? Kerana perhubungan sebelum perkahwinan itu yang akan mencorak perjalanan hidup selepas perkahwinan itu. Kalau setakat nak COUPLE sekadar nak kenal hati budi, nak lebih rapat, nak lebih memahami, tak payahlah nak duk bazir masa. Semua benda tu boleh buat selepas nikah la… Selalu sangat aku cakap benda ini kat adik-adik usrah ku iaitu “Islam tidak kejam membunuh cinta kerana cinta itu fitrah..tetapi Islam lebih mulia kerana memberikan panduan dalam bercinta barulah redha Allah itu hadir…”

Berkenaan ibu yang hebat…Alhamdulillah aku bersyukur dengan keluargaku. Biar pada pandangan orang mereka tidak hebat, tapi hanya aku & Allah sahaja yang tahu betapa hebatnya mereka pada pandanganku. Jika tidak, masakan aku terus berjuang hingga kini untuk menjadi lebih baik dari semasa ke semasa. Biar kita tak mampu mengubah keluarga menjadi lebih baik tetapi pada masa sama kita cuba ubah orang sekeliling kita menjadi lebih baik, insyaAllah Allah akn membantu kita untuk mengubah keluarga kita…kerana itulah mereka ialah kekuatanku..AKU IALAH HASIL DIDIKAN IBUKU!  ^_^

Benar sungguh tema forum ini iaitu AMANAH DALAM CINTA...dek cintakan ibu , ayah, adik-adik..aku tidak lupa amanah dari ibuku agar aku lah yang menjadi pengislah keluarga. Mereka kekuatanku~

.: Mengejar redha Allah dalam cinta ibu ayah :.




Monday, October 10, 2011

Aku punya SAHABAT

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...




Aku punya sahabat!

Dia mengajar aku pelbagai perkara
Diamnya dia
mengajar aku beribu perkara
kerana diamnya bukan kosong
diamnya penuh makna
tinggi menggunung ilmu di dada
tapi tidak dia suarakan
kerana baginya sahabat yang lain terlalu hebat


Dia mengajar aku pelbagai perkara
Tidak semua ilmu perlu dikongsi bersama
Ada ketika ilmu itu sesuai tersimpan rapi dalam diri
Kerana pandangan manusia mudah berubah
Ada ketika jika bersuara,
yang lain mengatakan kita hebat berlari
sedangkan pada hakikatnya
kita masih sedang belajar untuk berdiri
berdiri tegak dari terus merangkak
dari situlah akan timbul
tanggungjawab bukan pada ahlinya

Dia mengajar aku pelbagai perkara
Biar orang melihat kita kosong,
biar orang melihat kita tidak punya apa-apa,
biar orang merasakan kehadiran kita tidak memberi makna,
biar kita dalam dunia kita,
tapi ukhwah melalui doa itu menjadi pegangan.

Dia mengajar aku pelbagai perkara
Biar kita diletak di tempat tinggi,
tapi orang merasakan kita adalah sama rendah seperti mereka.
Itulah cara Saidina Umar memerintah rakyatnya.

Dia mengajar aku pelbagai perkara
Tidak pernah lekang dari bibirnya
kisah sahabat Nabi perjuangkan Islam
sungguh indah melihatnya tenggelam
dalam kisah perjuangan Baginda menjulang Islam

Dia mengajar aku pelbagai perkara
Ilmu dicari di merata tempat
kebergantungan pada Allah itu yang utama
Biar hilang harta dunia,
asal hidupnya tidak sunyi dari ilmu-Nya.

Dia mengajar aku pelbagai perkara
Biar pada pandangan orang kita tampak kuat
tapi pada hakikatnya kita lemah
sujud menangis merayu merintih
memohon pertolonganNya
mendambakan kekuatan dariNya
menempuh hari-hari mendatang.

Dia mengajar aku pelbagai perkara
Hidupnya memang diinfakkan untuk berdakwah
Cita-citanya tinggi untuk keberlansungan tarbiyah
Sejak awal, pelbagai persiapan dilakukannya
Agar di akhirnya tidak terputus jalan dakwah di jalannya

Dia mengajar aku pelbagai perkara
Pelbagai perkara itu diajar tanpa suara darinya
Tindak tanduknya,
tingkah lakunya,
setiap bait katanya,
segalanya memberi aku rasa tarbiyah.
Tarbiyah yang bersuara tanpa bunyi
Tarbiyah yang terkesan di hati

Itulah yang ingin ku pupuk sekarang
Kehadiranku tidak memberi makna
Peninggalanku tidak memberi kesan
Cukuplah hanya aku dan DIA

Sunday, October 9, 2011

COUPLE buat sahabat jadi TROUBLE





Ish..kau budak usrah!
Tak manis lah asyik sibuk hal ikhtilat ni
Banyak lagi kerja kena buat
Banyak lagi teks usrah kena study
Banyak lagi benda kena update
Banyak lagi masalah kau boleh fikir…


Eh..apa kau ingat bab ikhtilat ini benda kecik ke?
Kerana ikhtilat…
Seseorang itu boleh hilang kasih Allah
Seseorang itu boleh lupa amanah
Seseorang itu boleh putus harapan
Namun..sekarang…
Aku merasakan ikhtilat itu boleh membuatkan aku hilang kawan

Kawan yang dulunya sakit mencari redha Allah
Aku lah antara tempat dia mengadu sakit derita
Aku lah antara pemberi semangat dia
Aku lah yang sering bergaduh dengan dia untuk menyedarkan dia…
Sungguh…aku rindu saat itu

Kini, dia dan aku seolah 2 dunia berbeza
Sedangkan dulu aku tak pernah merasakan dirinya asing dariku
Sungguh..aku rindu saat itu

Sahabat…
Tidak aku tahu bagaimana cara
Untuk aku mengatakan aku sayang padamu
Sungguh..aku sayang padamu kerana Allah
Sebak dada, lemah jiwa ku melihat dirimu semakin jauh dariNya…

Sahabat…
Mungkin tidak kena cara aku menjagamu
Sehingga dia yang lebih kau pilih dari kami semua
Tidak aku salahkan dirimu kerana hal ini berkaitan cinta
Cinta itu fitrah, jika dilawan merana jiwa
Jika dilayan, segalanya jadi berbeda

Wahai lelaki…
Tidak aku menyalahkanmu menyentuh hati sahabatku
Kerna itu semua dengan izin-Nya jua
Cuma ku harapkan engkau pelihara dirinya sebaiknya
Jangan dibawa dia ke lembah hina
Biarpun engkau merasakan tiada apa yang salahnya
Tapi jika mampu menjerumuskan kalian ke lembah fitnah,
bukankah itu nyata salahnya?

Wahai lelaki…
Benar…sememangnya pandangan Allah itu diutamakan
Namun, ingin ku bertanya kepadamu
Di mana kau meletakkan ingatan mu pada Allah ketika bersamanya?
Adakah kau berjumpa dengannya untuk mendapatkan keredhaan Allah?
Adakah perasaan sayang kau padanya itu juga untuk mendapatkan keredhaan Allah?
Jika benar segala yang kalian lakukan itu tidak salah, adakah kau sanggup menjadi pembela sahabatku itu ketika dia disoal tentang hayat mudanya yang dihabiskan untukmu?

Cukup setakat ini..

p/s ; Ku mohon sahabat..cukuplah cinta Allah itu membatasi cintamu pada si dia…benar, memang hati sahabatmu ini masih belum terisi sepertimu & aku jua yakin bahawa kita akan diuji dengan kata-kata sendiri namun aku berharap aku masih dapat menjagamu semampuku..sayang dirimu kerana Allah SWT~ ^_^)”)

Saturday, August 20, 2011

Imam Syafi'i di samping ibu tercinta!

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...


Jangan hanya melihat kecerdasan Imam Syafi'i tapi lihat dahulu siapa ibunya...


Dengan kelembutan, kekuatan iman, kasih sayang, cara pandang yang benar, & ketegasannya, ibu mampu membentuk manusia-manusia yang berkepribadian kuat, teguh, berdikari, tahan lasak.



Imam syafi'i rahimahullah yatim sejak bayi. Kehidupan ekonominya sangat susah, tetapi itu tidak membuat ibundanya menyerah untuk tetap memelihara & mendidik anaknya. Meski ditinggal mati suaminya yang bukan berupa harta benda, melainkan manak anak. Dengan keterbatasan ekonomi yang dialaminya, dia tetap menyusun rencana besarnya. Dia memutuskan Syafi'i harus ke Mekah menyambung nasab Quraisy Syafi'i kecil, & berguru dengan para ulama di Masjidil Haram Mekah & Madinah.

Tidak sekadar rancangan, usia 2 tahun, ibunda Syafi'i membawa Syafi'i keluar dari negerinya, untuk membesarkan anaknya, ke Mekah. Dari sanalah, tahap demi tahap perjalanan hidup Syafi'i menjadi luar biasa. Kelak dia tidak saja dikenal sebagai ahli fiqh tetapi juga ahli sastera dengan kumpulan puisi gubahannya. Diapun telah mampu menghafal al-Quran sejak usia 7 tahun. Hingga dia berangkat untuk melanjutkan perjalanan ilmunya ke Madinah berguru kepada guru besar Madinah Imam Malik.

Begitulah ibunda yang telah melahirkan seorang imam besar yang peranannya selalu dikenang hingga hari akhir.


Selalu Ada Perempuan Hebat, di Belakang Laki-laki Hebat (Siti Khadijah r.a)

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...


Dalam beberapa catatan sejarah tokoh-tokoh besar, pasti berdirinya wanita yang hebat di samping mereka. Nabi Muhammad SAW pun tidak luput dari peranan besar dari Khadijah r.a. Dalam diri Khadijah terhimpun kekuatan iman, ketulusan cinta, kebesaran jiwa, keteduhan sikapnya. Hingga akhirnya, Rasulullah SAW berhasil melalui fasa-fasa paling awal yang sulit dalam sejarah dakwahnya.


Rasulullah SAW sering mengingat & menyebutnya. Baginda sedih ketika Khadijah meninggal dunia. Dan tidak ada seorang pun yang dikenang lebih lama oleh Rasulullah SAW daripada Khadijah. Dalam sejarah, tahun kewafatan Khadijah disebut Aamul Huzn / 'Tahun Duka Cita'.

Kehebatan Khadijah menimbulkan kecemburuan Aisyah r.a. Suatu hari, Rasulullah SAW mengenang Khadijah di hadapan Aisyah r.a lalu Aisyah r.a pun berkata, "Seperti tidak ada perempuan lain di dunia ini selain Khadijah". Rasulullah SAW menjawab, "Khadijah itu begini begitu, dan dari dialah aku beroleh keturunan" (H.R Bukhari)

Kecemburuan Aisyah pada Khadijah juga terdapat dalam riwayat, "Setiap kali Rasulullah SAW menyebut Khadijah, beliau pasti memujinya. Suatu hari, aku merasa cemburu. Maka kukatakan, 'Engkau selalu mengenang perempuan tua itu, padahal Allah telah memberimu pengganti lebih baik', Rasulullah SAW menjawab, "Allah tidak pernah memberiku pengganti yang lebih baik daripada Khadijah. Dia beriman kepadaku tatkala semua orang ingkar. Dia mempercayaiku ketika semua orang mendustakanku. Dia memberikanku harta ketika semua orang enggan memberi. Dan darinya Allah memberiku keturunan, sesuatu yang tidak Dia anugerahkan kepadaku dari isteri-isteri yang lain." (HR. Ahmad)

Tuesday, August 16, 2011

Siapa Sangka GADIS LIAR itu "begitu"...

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...


Siapa sangka GADIS ITU...
dahulu dia liar..
solatnya diabai sengaja..
cukup baginya hanya tidak mensyirikkan Allah..

dahulu dia komited duniawi
dunia lebih penting dari akhirat
belajar itu mesti walaupun hingga tak tidur
solat itu tak terlintas di hatinya...

dahulu dia bebas..
lebih selesa berkawan dengan lelaki dari hawa..
baginya lelaki itu simple + sempoi..
hawa itu lembut + emo..

dahulu dia 'sempoi'..
duduk sebelah lelaki itu biasa..
yang penting tidak bersentuh..
KAU AKU itu bahasa indah perbualannya..

dahulu dia tidak malu..
tepuk tampar sesama lelaki itu biasa..
sebagai bukti 'kemesraan' dalam berkawan..
bukti dia bukan minah gedik yang tepuk tampar dalam 'gedik version'..

dahulu dia 'penuh kasih sayang'..
couple itu perkara biasa..
keluar date itu indah..
tapi masih diutamakan izin dari mak tercinta..

dahulu dia pencinta muzik retro..
jika sedih, lagu itu dilayannya..
sebut sahaja liriknya serta melodi,
pantas diteka tajuk lagu yang menjadi makanannya..

dahulu dia style..
baju separas punggung..
kadangkala fit, kadangkala biasa..
seluar jeans itu kemestian..
pergi berjemput, balik berhantar..

dahulu dia separuh telanjang..
cukup baginya bertudung
pakaian tidak mendedah kulit
baginya sudah menutup aurat
sedangkan hakikat kaki masih jelas dilihat tanpa sebenang urat..

Apabila HIDAYAH MENERPA ; Siapa sangka gadis liar itu mampu dijinakkan melalui tarbiyah dari Allah SWT...


Siapa sangka GADIS ITU...
kini dia jinak..
solat dijaga sebaiknya..
takut baginya kemurkaan Allah..

kini dia komited ukhrawi..
akhirat lebih penting dari dunia..
belajar itu mesti tapi masih terjaga hak diri..
dihiasi malam tanpa tidur dengan ibadat walaupun sedikit..

kini dia terpelihara..
lebih selesa berkawan dengan hawa dari adam..
baginya hawa itu lembut dalam ketegasan mereka..
adam itu lebih mendatangkan tidak selesa padanya..

kini dia 'sempit'
berdekatan dengan lelaki pun dirasanya rimas..
semeter jauh dia berdiri dari mereka yang bukan mahramnya..
bahasa masih sempoi kerana dirinya sememangnya bukan lemah lembut..

kini dia malu..
melihat adam hawa bertepuk tampar, "astaghfirullahulazim" diucapnya..
tersentuh sedikit tanpa sengaja dengan pekedai pun dirasanya seperti terkena najis..
terasa geli lalu mohon keampunan..

kini dia kedekut kasih sayang..
hanya pada Allah, Rasul, ibubapa ditujukan kasih sayang luar biasa..
keluar ke kedai sebentar pun ditemani 2 3 orang adiknya..
amat risau jika hatinya diusik yang bukan haknya..

kini dia pencinta nasyid..
lagu nasyid cinta pun jarang dilayannya..
sesekali dengar juga lagu retro dulu kala
tapi tidak lama kerana jiwa tidak tenang
takut hatinya rosak dengar lagu lagha sepanjang masa..

kini dia simple..
tudung besar, baju labuh separas lutut, seluar longgar..
cukup menjadi perisai + perhiasan dirinya..
kadangkala pergi berjalan-jalan pun seperti ingin pulang ke kampung halaman..
biar apa orang kata, asalkan sudah cukup menjaga syariat Allah sebaiknya..

kini dia menutup sepenuhnya..
malu baginya bertudung singkat tidak menutup dada + jarang..
walau berlengan panjang, masih memakai sarung tangan..
kaki mesti ditutup biarkan seperti badut yang berstokin pink berbaju hitam..

p/s : Alhamdulillah..indah bukan jika diri kita dipelihara Allah sebaiknya? Walau kita mula menjengah kembali ke lembah jahiliyah, pasti Allah menarik semula diri kita kembali ke pangkal jalan...Ya Allah, jangan Engkau palingkan hati hambaMu yang sudah berubah setelah Engkau memberi hidayat kepada mereka..aminnn~ Allah masih sayang kita..sesungguhnya kasih sayang Allah itu mendahului kemurkaanNya.. =)
semoga menggapai redha Allah..selamat mencari cinta Ilahi.. =)

Saturday, August 13, 2011

Abang POLIS kena SOUND! uppss :D

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...




KakLONG : Alamak..ada ‘roadblock’ pulak kat depan tu…
AdikCHIK : Ala..aku takut lah..aku dah la takde lesen ni..
KakLONG : Hehe..kelakar syeh muka ko..relaks je..ko bukannya langgar orang pun..dia nak saman, biar dia saman..hehe
AdikCHIK : Ko gelak kak?Ish..orang cuak ni..huhu

POLIS : Tunjuk IC & lesen kamu.
AdikCHIK : Takde lesen..nak ni IC..
POLIS : Eh..ni baru tingkatan 3 ni..kamu tahu tak kamu tak boleh bawa kereta tanpa lesen??!! Dah la bawah umur!!
AdikCHIK : Tahu..tapi saya kena hantar kakak saya pergi beli ubat mak saya.
POLIS : Owh..ni kakaknya..kenapa suruh adik bawa kereta ni? (Dengan suara lembut..)
KakLONG : Takde orang lain yang dapat bawa saya beli ubat. Kereta je ada kat rumah. SO, hanya adik jela yang saya harapkan. (Dengan jelingan tajam tanda protes terhadap ‘kegatalan’ polis itu..)
POLIS : Eh..takkan satu kawan lelaki pun takde??hahaha
KakLONG : Eh..tu bukan mahram aku la! Kalau nak saman, saman jelah..tak perlu kot nak banyak bunyi kat sini.
POLIS : Eh..erk~



Alhamdulillah…topik kali ini mudah..ianya berkenaan dengan kebanyakan kita yang lebih takut dengan peraturan manusia daripada peraturan Allah.

Jika diberi situasi,

A : Kawan lelaki bukan mahram menemani kita membeli barang, dia mempunyai lesen, PASTINYA tak kena saman.

B : Adik lelaki kandung teman kita beli barang tapi dia takde lesen, PASTINYA kena saman.

Mana satu pilihan anda untuk beli barang tu? PENTING kot barang tu..hehe
Pilihannya ialah tepuk dada, tanya iman…kerana jika kukuh iman kita, pastilah kita akan memilih B walaupun kita pasti akan disaman jika ada polis buat ‘roadblock’..hehe

Kerana apa perlu disandarkan kepada iman yang kukuh?
Kerana iman itu yang memelihara & mendidik diri kita. Jika kita benar beriman kepada Allah, kita pasti akan takut dengan kemurkaan Allah.


Nabi bersabda:


"Tidak berkhalwat diantara lelaki dan perempuan yang bukan mahram melainkan syaitan menjadi yang ketiga"(HR Bukhari)

Tidak boleh seseorang wanita itu bermusafir melainkan ia ditemani oleh mahramnya, dan tidak boleh seseorang lelaki  berdua-duaan bersama perempuan kecuali perempuan tadi ditemani oleh mahramnya.


Tanamkan dalam diri bahawa keredhaan Allah itu yang lebih utama dari keredhaan manusia. Untuk apa diturutkan keinginan manusia jika Allah tidak redha? Yakinlah Allah sentiasa di sisi kita..Dia yang menjaga, memelihara, mengasihi, namum Dia juga yang menguji kita..jadi AWAS! Jangan tewas dengan bisikan syaitan & godaan hawa nafsu. Utamakan keredhaan Allah, jauhi kemurkaan Allah..kadangkala perkara yang remeh di pandangan mata kita, itulah perkara yang menguji tahap iman kita. Selamat bermujahadah mencari redha Allah! :D

Tuesday, August 9, 2011

Alamak! Tak PERASAN

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Alamak! Tak perasan!!!



Pemuda Tabligh






Saya pernah berjumpa dengan beberapa orang belia & pemuda yang dahulunya pernah mengambil kursus di bidang perubatan, kejuruteraan, pertanian, sebagainya di universiti & mereka tergolong dalam kalangan mahasiswa yang baik & terbaik nilai pelajarannya (senang cakap budak pandailah..). Namun, tiba-tiba sahaja mereka meninggalkan bidang tersebut dengan alasan bahawa mereka ingin terjun dalam bidang dakwah & tabligh. Walhal, bidang-bidang yang sedang mereka terokai termasuk dalam kategori fardhu kifayah yang sekaligus bermakna bahawa seluruh umat Islam akan menanggung dosa apabila tidak ada seorangpun yang menguasai bidang tersebut. Lagipun, melalui bidang tersebut (perubatan, kejuruteraa, sebagainya), mereka dapat melakukan ibadah & jihad apabila bidang tersebut dipelajarinya bersungguh-sungguh & tekun serta diiringi dengan niat yang ikhlas & sentiasa mengharapkan ganjaran daripada Allah SWT.


   Bila dah semua orang (individu Muslim) tinggalkan tugas & kewajipan yang mesti dilakukannya, jadi kepada siapa lagi maslahat & kepentingan kaum Muslimin hendak diserahkan? Rasulullah SAW & sahabatnya diutus kepada umat manusia dengan membawa pengajaran mengenai pelbagai bidang hidup dan tidak pernah ada satu pun dari kalangan mereka mengundurkan diri dari tugas yang dilakukannya & memohon kepada baginda untuk menumpukan perhatian sepenuhnya kepada dakwah. Apabila ada seruan untuk berjihad, maka mereka segera menyahut seruan tersebut, samada dalam keadaan berat/ringan, siap berkorban harta, jiwa untuk menegakkan agama Allah SWT.


Pak Haji






Setiap tahun pasti ada kaum Muslimin yang tergolong kaya & mampu pergi menunaikan ibadah haji yang kedua/ketiga/keempat/.... Banyak juga kalangan mereka menambahkan ibadat haji sunnah dengan terlebih dahulu menunaikan umrah di bulan Ramadhan. Mereka tak segan keluarkan duit beribu-ribu ringgit untuk tujuan tersebut setiap tahun.

Tetapi, apabila kita cuba untuk meminta kepada mereka menyalurkan semua dana & peruntukan wang yang mereka belanjakan pada setiap tahun itu untuk didermakan kepada tabung mujahidin yang sedang memerangi penceroboh & penjenayah Israel di Palestin,


 atau untuk tabung mujahidin di tempat lain atau untuk tabung dakwah Islamiyyah untuk menghadapi usaha kristianisasi di beberapa wilayah di dunia ini, 


atau meminta mereka untuk menyalurkan peruntukan tersebut untuk membangun pusat-pusat tarbiyyah & pendidikan dakwah Islamiyah melahirkan para pendakwah mantap & berpengetahuan luas,


ataupun untuk usaha penyusunan buku-buku Islam/menterjemahkannya, pasti kebanyakan mereka akan menolehkan kepalanya ke arah lain kerana enggan & tidak setuju dengan cadangan tersebut.




Remeh-temeh






Imam Ghazali r.a pernah mengkritik sikap masyarakatnya ketika itu yang banyak memberikan perhatian & tumpuan semata-mata untuk mempelajari ilmu fiqh & seumpamanya, sementara itu hanya ada seorang sahaja yang pandai ilmu perubatan di negeri itu, iaitu seorang tabib Yahudi/Nasrani,  di mana semua orang Islam baik yang lelaki mahupun perempuan akan pergi berubat kepadanya apabila sakit dan tabib tersebut menjadi satu-satunya rujukan diharapkan untuk menyelamatkan nyawa seseorang & boleh menentukan hukum Syara' bagi mereka yang sedang berpuasa atau luka di bahagian wuduknya.


Jam tangan






Orang-orang Islam minoriti di Kanada, Eropah / Amerika yang pernah saya temui masih lagi berdebat megenai masalah yang sangat remeh. antaranya;
jam tangan ini, baik diletakkan di tangan kanan atau kiri?
memakai baju putih sebagai ganti kepada coat dan seluar, hukumnya wajib atau sunnah?
Wanita muslimah masuk ke dalam masjid, dilarang / dibolehkan?
Makan di atas meja & duduk di atas kerusi & meja hidangan dengan makan menggunakan sudu & garpu, apakah ini bermakna bahawa kita menyerupai orang kafir?
Persoalan tersebut banyak menghabiskan waktu & membuang tenaga serta menimbulkan pertikaman lidah & terkadang menyebabkan permusuhan & perpecahan di kalangan kaum Muslimin itu sendiri.


Anak kurang ajar






Terdapat juga anak-anak muda yang kuat pegangan agamanya (multazim) memperlakukan ibu bapa dengan cara kasar, demikian juga terhadap saudara-saudaranya. Alasannya bahawa mereka semuanya adalah orang-orang yang tidak taat dengan ajaran Islam & sudah menyeleweng. Anak muda itu telah lupa wasiat Allah SWT untuk melayan kedua orang tua dengan lemah lembut & sopan santun biarpun keduanya masih dalam keadaan musyrik.



Monday, August 8, 2011

JOM Nikah Muda

Dengan Nama Allah y Maha Pemurah lagi Maha Pengasih






InsyaAllah post kali ini bukan berunsurkan perkongsian ilmu @ fakta tapi ialah perkongsian pendapat sendiri yang daif ni. Erm, Alhamdulillah..dalam keberkatan ramadhan ini sudah sering terdengar ramai pula yang mendirikan pernikahan di usia muda. Sepupu, kawan-kawan, kenalan kebanyakannya sedang sibuk menyiapkan diri ke arah pernikahan yang benar-benar mengikut cara Islam. Bagi saya, pernikahan yang mengikut saranan Islam yang sebenarnya ialah pernikahan yang berniatkan untuk mendapatkan keredhaan Allah, mencegah diri dari kemungkaran & tidak membebankan pasangan dengan nilai wang hantaran yang seolah-seolah ingin menjual anak.


Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Wanita yang paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dan baik budi pekertinya. Dan wanita yang jahat ialah wanita yang mahal mas kahwinnya, payah nikahnya dan yang buruk budi pekertinya. 
Masih ada ibu bapa yang mementingkan keredhaan Allah daripada 'mentality' kebanyakan ibu bapa zaman sekarang dengan menikahkan anak mereka di awal yang sangat muda kerana ingin mengelakkan maksiat & mengikut cara yang disarankan oleh Islam dalam penjagaan diri dari fitnah dunia akhir zaman kini. Yang diutamakan oleh ibu bapa itu ialah ikatan pernikahan yang menghalalkan hubungan kasih antara anak mereka biarpun mereka masih lagi akan menanggung segala perbelanjaan kehidupan anak mereka yang masih mentah dalam memahami onak dunia kini.


"Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu." (An-Nisa': 1)


Tahniah kepada semua kenalan yang dipermudahkan urusan kalian untuk mendirikan rumah tangga berniatkan keredhaan Allah SWT. Semoga dapat terdidik diri itu menjadi hambaNya yang soleh & solehah..




Namun kepada mereka yang masih sendiri, jangan berduka kerana perancangan Allah itu terbaik untuk setiap hambaNya. Allah lebih tahu apa yang lebih utama untuk diri kita hambaNya. Mungkin sekarang belum masanya untuk kita mula meneroka kasih yang belum halal untuk kita kerana ada perkara lain yang lebih memerlukan kita seperti keluarga, pelajarn & sebagainya. Jika kalian ingin benar menikah dalam masa terdekat, namum Allah telah menetapkan bahawa kalian akan menikah lebih lambat, pasti tidak akan tertunai hasrat murni kalian. Jadi, bersabarlah menerima ketentuan Ilahi. Jangan dilupa, kita masih ada cinta lain untuk dikejar & dipenuhkan dalam hati kita yang sepi dari kasih ajnabi.










semoga beroleh cinta Ilahi yang abadi~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...