Saturday, September 11, 2010

Syawal Nan Meriah


Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah aku 'selamat' menjalani 1 syawal pada kali ini. Tahun ini suasana raya amat berbeza dari yang sebelumnya. Kebiasaannya, pagi raya aku & adik-adik akan dengar mak 'melontarkan suara' menyuruh kami cepat bersiap untuk ke rumah wan(nenek). Kali ini tidak lagi. Mungkin kerana wan (nenek) yang duduk di rumahku sejak beliau mula sakit-sakit beberapa hari sebelum ramadhan berakhir. Jadi, tak perlu lah aku & keluarga pulang ke kampung. Selalunya orang bandar yang ke kampung untuk beraya tapi kali ini orang kampung (wan) ke bandar (rumahku) untuk beraya..hee Pagi tadi mak 'melontarkan suara' menyuruh aku cepat ke kedai beli sedikit barang dapur.


Kali ini semua saudara-mara datang berkumpul di rumahku memandangkan wan tinggal di rumahku. Amat riuh. Amat meriah. Amat kelam-kabut. Amat macam-macam. Sampaikan jika ada bayi yang menangis, tak tahu anak siapa lah yang nangis tu..hee Aku membantu mak menguruskan dapur, melayan tetamu selagi termampu.

Sebenarnya, suasana yang meriah & gembira itu membuatkan aku sentiasa dalam keadaan risau. Semakin ramai saudara-maraku yang datang, semakin aku risau. Aku risau dengan batas pergaulan antara aku & sepupu lelaki, jua dengan pakcik-pakcik. Ada juga sepupuku yang lelaki malu untuk bersalaman(baguslah tu..) namun ada juga yang menghulurkan tangan..huhu Sehinggakan aku terpaksa 'memasamkan muka' untuk mengelakkan bersalaman dengan saudara-maraku.. (T_T) Lebih membuatkan diri ini rasa bersalah ialah apabila pakcik-pakcik ku yang menghulurkan tangan tika hendak pulang ke rumah masing-masing. Tanpa redha, aku terpaksa menyambut salam itu disertai ciuman di tangan mereka. Sejak kecil aku dididik untuk menghormati orang yang lebih dewasa sebegitu. Setelah ku dewasa, baru ku ketahui batas-batas pergaulan yang sebenar. Agak sukar untuk ku lakukan perubahan sehinggakan kadang-kala ku berharap agar aku cepat 'dijaga' oleh seorang insan bernama suami yang memahamiku sebagai muslimat yang memerlukan bimbingan.

"Ya Allah, berikanlah diri ini kekuatan agar mampu menurut & taat akan setiap perintahMu"

Esok, aku & keluarga akan menziarahi saudara-mara & dapat ku rasakan bahawa perkara yang sama akan berulang. SYUHADA!! CUBA ELAK PERKARA ITU BERLAKU!! InsyaAllah..segalanya kerana Allah S.W.T~

Wallahualam~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...