Wednesday, September 29, 2010

Cahaya Pembukaan Syahadah

Aku sedang sibuk mencari maklumat berkenaan 'Enzyme Assay' seperti yang diminta oleh Dr. Zaharah.


"Syud, mira tuliskan nama syud kat kehadiran ni ye."
"Ok,mira. Tulislah."



"Syud, betul ke ejaan ni? Nur Syuhadah Fatihah bt Zainudin."
"Salah. Nur dengan Syuhada rapat jadi Nursyuhada. Takde 'h' kat syuhada. Tapi takpelah. Good Try!"


"Owh..sedap nama syud. Cahaya Pembukaan Syahadah."
"......." (terdiam seketika..hanya mampu tersenyum..Mira jua turut tersenyum memandangku.)


Subhanallah..
baru ku tersedar..makna namaku..tanggungjawab yang amat besar..Cahaya Pembukaan Syahadah..mampukah aku menjadi seperti namaku???


Ya Allah..
setiap hari tidak pernah ku lupa diriMu..aku bersyukur Engkau masih menjagaku walau apa jua keadaanku. Tika ku terleka dengan urusan dunia, Kau mnenyedarkan aku dengan kata-kata ringkas dari sahabatku dunia akhirat.


Ya Allah..
setiap hari ku berperang dengan diriku sendiri..aku amat mendambakan kasihMu yang benar-benar hangat ku rasakan dulu. Tapi aku tidak cukup kuat ya Allah. Namun aku tahu, Engkau sedang menguji. Menguji kesungguhanku.


Ya Allah..
Setiap hari ku pohon kekuatan untuk bangun malam bermunajat kepadaMu. Alhamdulillah, hari ini Kau mengejutku untuk bermunajat kepadaMu. Ku menggosok mukaku dengan 2 telapak tanganku. Kalimat suci berbentuk doa ku panjatkan kepadaMu sebagai tanda syukur kerana masih dibangunkan selepas mati kecilku.
Tapi sayang...masanya tidak sesuai..'keistimewaan wanita'..Ku sedar Kau sedang betul-betul menguji kesetiaan hambaMu ini..tapi siapa kata wanita yang uzur tidak dapat bermunajat kepadaMu???


Ya Allah..
Aku pernah cuba menjauh dariMu..kerana merasakan betapa lemahnya diri ini..tapi tidak ku mampu..kerana aku masih berpijak di bumiMu..bernafas dengan nikmat udaraMu..makan rezeki kurniaanMu..segalanya dariMu..betapa hinanya diri ini ya Allah..dosaku menggunung tinggi, imanku mendasar ke bumi..namun ku masih sedar hakikat diriku sebagai hambaMu..


Ya Allah..ampunilah segala dosaku..jika ku terleka dengan duniaMu,sedarkan aku bahawa segala di dunia ini sementara..jika ku mengabaikan suruhanMu, sedarkan aku dengan ujian yang bertimpa-timpa..jika ku mengundang kemurkaanMu, sedarkan aku bahawa Kau sentiasa melihatku..jika ku hanyut dengan nikmatMu, sedarkan aku melalui hambaMu yang tidak mempunyai apa yang ku miliki..jika ku lalai dari mengingatiMu,sedarkan aku bahawa ku pernah bersujud merayu kepadaMu agar tidak membiarkan aku jauh dariMu walau seketika..


Ma Fi Qalbi Ghairullah~
(Dalam hatiku, cukuplah ada Allah)


Wallahualam~ =)



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...